Google fortsätter att trappa upp i kriget om AI och ska nu utveckla särskilda glasögon. Det är inte första gången bolaget ger sig in i den branschen.
AI-glasögon – andra gången gillt för Google?


Mest läst i kategorin
Google har inlett ett samarbete med amerikanska glasögonbolaget Warby Parker och lyxvarumärket Kering för att ta fram nya AI-glasögon, skriver CNBC.
Dessa ska bygga på Googles Android XR-operativsystem och inkludera bolagets AI Gemini. Glasögonen ska kunna hantera flera olika sorters data som text, ljud och bild samtidigt.
Läs mer: Google stäms på miljarder för kundstöld. Realtid
Google satsar uppåt 75 miljoner dollar, cirka 720 miljoner kronor, till Warby Parkers produktutveckling och kommersialiseringskostnader. Utöver detta kommer Google att investera ytterligare 75 miljoner dollar i Warby Parker om bolaget uppnår särskilda mål.
Beskedet fick Warby Parkers aktie att stiga med 16 procent på börsen.

Google krävs på 90 miljarder i svensk domstol
Skulle det bli en julklapp blir den rejäl.
Andra försöket med glasögon
Det är inte första gången Google satsar på tekniskt avancerade glasögon.
2013 lanserade techjätten sina då mycket hajpade Google Glass. Dessa lades till slut ner på grund av bland annat priset och säkerhets- och integritetsproblem.

Enligt Sergey Brin, en av Googles grundare, har han lärt sig mycket av misstagen från den förra lanseringen. Han tror fortfarande på idéen och att tekniken nu är mer mogen, skriver CNBC.
Under den årliga utvecklarkonferensen meddelade Google att de även inleder nya samarbeten med bolag som Samsung, Qualcomm, Sony, Xreal, Magic Leap, Gentle Monster.
Lanseringen av de nya glasögonen planeras till ”någon gång efter 2025”.
Senaste nytt
Google tar upp kampen om AI
Google är dock inte ensamma på marknaden. Meta har även lanserat sina egna AI-glasögon i samarbete med Rayban, skriver Wall Street Journal.
Även Amazon har tillsammans med Snap tagit fram AI-glasögon.
Läs även: Sök utan klick – så tappar företag trafik i AI:s tidevarv. Realtid
Glasögon med AI är bara ett av de områden som Google nu försöker hinna ikapp motståndarna.
Nyligen annonserade bolaget att de kommer att erbjuda samtliga sina användare AI-sökning på hemsidan och erbjuda en dyr premiumtjänst.

”Hellre datavetare än soldater” – AI blir ny frontlinje i svenskt försvar
AI:n har nått frontlinjen.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.