Finans Nyhet

H&M fortsätter diversifiera koncernens finansieringskällor

Taggar i artikeln

H&M Helena Helmersson
Publicerad

Klädjätten Hennes & Mauritz redovisar en förlust före skatt på  6,2 miljarder kronor för perioden mars-maj, det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår.

Camilla Jonsson

Motsvarande period i fjol gjorde bolaget en vinst på 5,9 miljarder kronor. Omsättningen halverades till 28 664 miljoner kronor, men onlineförsäljningen ökade med 36 procent i SEK och 32 procent i lokala valutor.

Per den 31 maj 2020, var likvida medel 12 704 miljoner kronor. Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var 31 241 miljoner kronor (22 515).

Ett EMTN-program planeras att etableras i juli 2020 för att möjliggöra obligationsemissioner i främst EUR och SEK. Detta blir ett komplement till koncernens långfristiga finansiering och ett sätt att ytterligare diversifiera koncernens finansieringskällor. En eventuell första emission är ännu inte beslutad, skriver bolaget i rapporten.

Annons

För helåret 2020 ökar stängningstakten och antalet öppningar minskar jämfört med tidigare planerat. Cirka 170 stängningar och cirka 130 öppningar planeras, vilket ger en nettominskning av antalet butiker om cirka 40.

– Innan pandemin slog till hade vi en stark utveckling, ett resultat av många års långsiktiga investeringar för att skapa det bästa erbjudandet för våra kunder och möta det digitala skiftet i branschen. Detta, i kombination med att vi agerat snabbt för att motverka de negativa effekterna av covid-19 och att vi accelererar omställningen av H&M-gruppen, gör mig övertygad om att vi kommer stärkta ur den kris som nu råder, skriver vd Helena Helmersson i en kommentar i rapporten.

– Med snabba justeringar av varuinköp och inköpsplaner kunde varulagret i det andra kvartalet minskas något jämfört med föregående år. Men eftersom det finns ett överutbud av vårvaror i hela branschen, och marknaden fortfarande är försvagad, bedömer vi att prisnedsättningarna som andel av försäljningen kommer att öka även i tredje kvartalet.

Annons

– Vi ser att de snabba förändringar i kundbeteende som pandemin fört med sig skyndar på digitaliseringen i branschen ytterligare. För att möta detta, fortsätter vi att anpassa organisationen och förbättra våra arbetssätt, vilket kommer att göra oss mer flexibla, snabba och effektiva. Vi accelererar vår digitala utveckling, optimerar butiksportföljen och fortsätter att öka integrationen av kanalerna, skriver vd Helena Helmersson.

 

 

Annons

Annons