Finans Nyhet

Handelsbanken tar täten i infrastruktursracet

Taggar i artikeln

Bankgirot Handelsbanken P27
Handelsbanken, transformation, P27Handelsbanken, transformation, P27
Publicerad

Handelsbanken är en av de storbanker som ligger allra längst fram i ett av de första stegen i transformationen till den nya betalinfrastrukturen – men banken medger att det finns stora utmaningar i arbetet.  

Anders Frick

Just nu genomförs nu ett mastodontarbete där alla Sveriges banker och finansiella aktörer påverkas. Handelsbanken har ambitionen att vara i mål med den första delen i övergången till filformat enligt ny standard redan under det första kvartalet nästa år. 

Benny Johansson, HandelsbankenBenny Johansson.

– Vårt största fokus är att stötta våra kunder i transformationen. Självklart jobbar vi också hårt på att hitta tekniska lösningar som underlättar transformationen och skapar nya möjligheter för våra kunder. Exempel på det är vår lösning för bankintegration, som både hanterar transformationen åt kunderna och samtidigt automatiserar viktiga bitar av företagets ekonomiadministration. Vi stöttar även affärssystemen i transformationen till nya filformat, säger Benny Johansson, som är ställföreträdande chef för betalningar på Handelsbanken. 

Annons

Hans förväntningar på den nya betalinfrastrukturen som det är att det kommer att skapa betydande effektiviseringsvinster både för bankens kunder och Handelsbanken som bank, samtidigt som systemet dessutom är stabilt och driftsäkert. 

– En hel del av våra kunder har redan övergått till det nya formatet och är väldigt nöjda med resultatet, så vi är helt trygga med att skiftet är rätt både för våra kunder och oss som bank. Samtidigt har vi givetvis respekt för att det är en relativt tekniskt krävande process och vi är därför noga med att genomföra den i nära dialog med våra kunder, och med det stöd som behövs, säger han. 

Vilka är de största utmaningarna, från ert perspektiv? 
– Det är många saker som sker parallellt just nu inom betalområdet, både i Sverige och internationellt, vilket påverkar både oss och våra kunder. Att hantera den parallelliteten tillsammans med våra kunder ser vi som den största utmaningen, säger Benny Johansson. 

Annons

Annons