Handelsbanken första storbanken med dedikerad hållbarhetschef i koncernledningen

Taggar i artikeln

Handelsbanken
Handelsbanken, Catharina Belfrage SahlstrandHandelsbanken, Catharina Belfrage Sahlstrand
"Besluten i koncernledningen är ofta långsiktiga och strategiska, och mitt bidrag blir att se till att hållbarhet representeras i alla beslut som vi fattar,", säger Catharina Belfrage Sahlstrand till Realtid. 
Publicerad
Uppdaterad

Handelsbankens hållbarhetschef Catharina Belfrage Sahlstrand blir inom kort en del av bankens koncernledning. 

Anders Frick

Handelsbanken blir först bland storbankerna med en dedikerad hållbarhetschef i koncernledningen.  Frågan är vad detta kommer att innebära rent konkret? 
– Besluten i koncernledningen är ofta långsiktiga och strategiska, och mitt bidrag blir att se till att hållbarhet representeras i alla beslut som vi fattar. Hållbarhetsfrågan ska inte hanteras i någon silo vid sidan om, säger Catharina Belfrage Sahlstrand till Realtid. 

Vad är skillnaden mellan att vara hållbarhetschef i verksamheten jämfört med att sitta i ledningen? 
– Uppdraget är oförändrat, men det här är en tydlig signal om att hållbarhetsfrågor är viktiga för framtiden, säger hon. 

Handelsbankens mål är att 20 procent av utlåningen år 2025 ska vara grön eller innehålla villkor som bidrar till en hållbar och mätbar omställning hos låntagaren. Räcker det? 
– I grunden måste allt vara hållbart, och vi ska se till att hållbarhet går från att bara ett nischerbjudande till att bli det nya normala. Med tanke på det är 20 procent redan ett väldigt ambitiöst mål, säger Catharina Belfrage Sahlstrand. 

Annons

Hur ska ni nå den siffran? 
– Vi har redan arbetat bort många hållbarhetsrisker. Vi är inte väldigt exponerade mot högutsläppande sektorer, olja eller gas. Men tanken med 20-procentsmålet är inte att vi ska avsluta våra kundrelationer. Tvärtom så vill vi behålla kundbasen och i första hand hjälpa kunderna på sina omställningsresor, säger hon. 

Vilka hållbarhetsfrågor är viktigast? 
– Alla hållbarhetsfrågor är ju i grunden viktiga, men de är olika relevanta för bankens verksamheter. Att reducera utsläppen och på andra sätt minska klimatpåverkan är frågor som ligger nära oss. Klimatet har ett tydligt fokus i vår affär och en hel del regelverk från EU och andra handlar om klimatfrågan, så den ligger nära tillhands att implementera, säger Catharina Belfrage Sahlstrand, och fortsätter: 

– De andra hållbarhetsfrågorna är också viktiga. Ta exempelvis jämställt sparande och jämställd pension, det är områden som vi arbetar hårt för. Vi har lanserat ett antal initiativ men är samtidigt i en fas där vi lär oss mer och letar fakta och information. Kunskapslyft bland våra rådgivare och hur vi möter kunderna i våra digitala kanaler är ett sätt, säger hon. 

Annons

Kan du nämna några utmaningar kring hållbarhetsarbetet? 
– Jakten på att ta fram kvalitativa data samtidigt som regelverken är under utformning, det är utmanande. Obligatorisk transparens är viktig, men vi behöver stötta våra kunder i att belysa vad det innebär att kontinuerligt rapportera hållbarhetsdata till sina intressenter. På sikt kommer regelverken att vara bra som stöd, men just nu är det en utmaning att hitta rätta, kvalitativa data, säger Catharina Belfrage Sahlstrand. 

Annons