Hälften vill tillbaka till kontoret – oroar sig för resväg och att inte få arbeta ostört

Taggar i artikeln

Arbetsplats Kontor
LearniaLearnia
Foto: Lernia
Publicerad
Uppdaterad

Närmare var fjärde svensk upplever att pandemin försämrat deras sociala förmågan och lika många ser återgången till det fysiska kontoret som något negativt.

Marlene Sellebraten

Närmare hälften (53 procent) av svenskarna som jobbat hemma, delvis eller helt, under pandemin, är positiva till att återgå till det fysiska kontoret. Men nästan en av fem (19 procent) upplever återgången till den fysiska arbetsplatsen som något negativt.  Det framgår av en färsk undersökning av Demoskop som genomförts på uppdrag av det statliga utbildning- och bemanningsbolaget Lernia. Sammanlagt hat 56 procent av de 1116 svaranden jobbat delvis eller helt hemma under pandemin.

Det som känns mest negativt med återgången till det fysiska kontoret är resvägen (52 procent), följt av oron för att få mindre tid till livspusslet (46 procent). Även mindre tid över till fritidssysselsättning oroar många (34 procent). Vidare oroar sig nästan 44 procent för att inte kunna sitta ostört och jobba.

Närmare en av fyra svenskar (23 procent) som jobbat hemma under pandemin upplever att den sociala förmågan försämrats till följd av pandemin. 

Annons

– Pandemin var en helt ny situation och att samhället nu öppnar innebär återigen att vi behöver vänja oss vid nya förutsättningar. Många kan nog känna igen sig i känslan av att vara lite ringrostig i sociala sammanhang, till exempel på jobbet och där kan förhoppningsvis interaktionskortleken hjälpa till. Men vi ser också ett behov för arbetsgivare att på andra sätt underlätta för sina medarbetare i återgången till arbetsplatserna, till exempel genom att skapa möjligheter för att kunna jobba ostört, säger Cecilia Hedin, hållbarhetsansvarig på Lernia.

Om Lernias undersökning

Lernias undersökning utfördes av Demoskop och utgjordes av 1 116 intervjuer. Resultatet är vägt med avseende på kön, ålder och region för att på bästa sätt motsvara målgruppen. Intervjuerna genomfördes i Sverige mellan 28 februari och 8 mars 2022.

Källa: Lernia

Annons