Greenely svarar varken Bolagsverket eller sina kunder

Taggar i artikeln

Bolagsverket Greenely
Greenely svarar varken Bolagsverket eller sina kunderGreenely svarar varken Bolagsverket eller sina kunder
Publicerad
Uppdaterad

Det omtalade elhandelsbolaget Greenely har dragit på sig omfattande kritik från kunder som har svårt att få kontakt med bolaget. Nu har Greenely även problem med Bolagsverket, som i en lång lista påpekar felaktigheter i bolagets senaste årsredovisning. Greenely skulle ge Bolagsverket korrekta uppgifter senast i förra veckan – något som inte har skett.

Anders Frick

”Varför tar ni över en månad på er att svara på ett ärende?”, ”Vad händer med företaget? Det verkar vara fullständigt omöjligt att få tag på någon på supporten”. Det är något av det som Greenelys kunder skriver som kommentarer på bolagets annonser(!) på Facebook – detta efter att Greenely stängde ner sitt supportforum i början av sommaren.

– Med anledning av sommaren och semestertider har vi bestämt oss för att tillfälligt pausa aktiviteten på vår Facebook-community. Detta gör vi för att kunna fokusera på inkommande ärenden och ge personlig service åt våra kunder via våra officiella kundservicekanaler, sa Philip Eide, pressansvarig på Greenely, till Realtid i somras.

Det är inte bara kunderna som har svårt att komma i kontakt med Greenely. Även Bolagsverket efterfrågar mer information, relaterat till bolagets senaste årsredovisning. Greenelys verksamhet är uppdelad i två bolag; Greenely AB där teknikutvecklingen sker och Greenely Premium AB som står för själva elhandeln. Båda dessa bolag lämnade i början av juli in varsin årsredovisning till Bolagsverket, men dessa saknade ett antal viktiga detaljer. Här är felaktigheterna för Greenely Premium AB:

Annons
  • Årsredovisningens räkenskapsår stämmer inte med det registrerade
  • Årsredovisningen saknar underskrift från revisorn
  • Revisionsberättelse saknas
  • Årsredovisningen saknar datum när revisionsberättelsen lämnades
  • Årsredovisningen saknar underskrifter från styrelse och vd
  • Årsredovisningen saknar uppgift om datum
  • Årsredovisningen saknar uppgifter om när den elektroniska underskriften skett och av vem

Greenely hade fram till den 20 september på sig att åtgärda ovanstående, något som dock inte har skett. Realtid har sökt Greenely för en kommentar till kritiken från både Bolagsverket och kunderna, dock utan att lyckas. Realtid har även varit i kontakt med bolagets revisor, som jobbar för Ernst & Young, för att få fler detaljer.

– Det stämmer att EY är registrerade revisorer för Greenely, med mig som huvudansvarig revisor, men vi kan inte kommentera vår kund med hänsyn till den lagstadgade tystnadsplikten för revisorer, säger Charlotte Holmstrand på EY till Realtid.

Realtid har tidigare skrivit flera artiklar om Greenely – här är några av dem:

Annons

Greenely försämrar villkoren för solelproducenter – igen 
Efter Realtids granskning: Nu minskar Greenely påslagen för såld el 
Nu pausar Elskling.se samarbetet med Greenely 
Super-entreprenören om Greenelys försvarstal: ”Kommunikations-haveri” 
Greenelys chockpåslag på novemberfakturorna kan bli ännu större i december 
Så lurar Greenely tusenlappar av kunderna – varje månad 
Elbolaget Greenely skapade förmånliga avtal åt sig självt – utan att informera kunderna 
Greenely tar in ytterligare 40 miljoner i en övertecknad investeringsrunda 

 

Annons