Finans Nyhet

Glazers planer för Man U spårar ur

Publicerad

<pufftextlänk>Den amerikanska miljardären Malcolm Glazer som köpte ut Manchester United från börsen i år kan knappast vara nöjd med sin investering</pufftextlänk>. Elimineringen från Champions League hotar hela affärsplanen och kan kosta amerikanen miljarder.

Den högst impopuläre ägaren av klassiska Manchester United hade nog hoppats på en bättre utveckling av sin spektakulära investering. Han genomförde ett fientligt uppköp av klubben i maj i år och i juni avnoterades klubben från Londonbörsen.

Glazer fick betala hela 790 miljoner pund, drygt 10 miljarder kronor. Av köpeskillingen var närmare 70 procent lånefinansierat. Hälften av lånen är tagna med familjen Glazers tillgångar, Manchester United inkluderat, som säkerhet. Resterande lån är upptagna med hjälp av en slags optioner vars räntesats skrivs upp varje år. Enligt den irländska tidningen Unison kan räntebetalningarna stiga till hiskliga 88 miljoner pund, cirka 1,2 miljarder kronor, per år.

För att få det hela att gå ihop har Glazer och hans familj räknat med att Manchester Uniteds intäkter ska öka med 50 procent under en period av fem år. Att då elimineras redan i grundspelet av Champions League är inte rätt sätt att börja.

Annons

På frågan vad det exakt kostar klubben att missa det lukrativa slutspelet går meningarna isär. 15 miljoner pund, cirka 210 miljoner kronor, uppskattar engelska The Guardian att klubben förlorar som en direkt följd av elimineringen. I förlängningen kan det innebära betydligt mer.

Vodafone har nyligen meddelat att det avslutar sitt sponsoravtal med klubben. Att hitta en ny sponsor kan vara svårt med tanke på att laget inte kommer att figurera i lika många internationella tv-sändningar. Glazer har tidigare meddelat att han vill ha en sponsor som betalar mer än vad Vodafone gjorde, vilket var 125 miljoner kronor per år. Enligt uppgifter kommer lag som Barcelona, Liverpool och Milan också leta nya tröjsponsorer till nästa år, men de är då kvar i Champions League och blir således mer attraktiva som sponsorobjekt.

Ekonomiprofessor Tom Cannon vid Kingston Business School i Storbritannien uppger till Unison att den totala förlusten kan uppgå till hela 100 miljoner pund, cirka 1,4 miljarder kronor.

Annons

Manchester Uniteds storhet under de senaste 10 åren har legat i klubbens globala popularitet. För att vara med i toppen av världsfotbollen räcker det inte med en trogen hemmapublik som går på matcherna och köper öl och popcorn. Klubbarna måste sälja tröjor, halsdukar och dvd-filmer på den globala marknaden, och framför allt i Asien. Finns klubbarna då inte med i de stora internationella sammanhangen riskerar de att tappa fans i andra länder.

Frågan är vad Glazer kan göra för att öka intäkterna. Höja biljettpriserna är ett sätt som knappast kommer tas emot med glädje av fansen. En annan idé är att sänka kostnaderna. I dag har Manchester United dubbelt så höga lönekostnader som genomsnittet i Premier League. Endast Chelsea har högre löner. Den skotska klubben Glasgow Rangers lönekostnader ligger på bara 23 procent av Manchester Uniteds lönekostnader. Rangers är en av de klubbar som kvalificerat sig till Champions League-slutspelet.

Men med sänkta löner kan det bli svårt att snabbt bygga ett nytt storlag. Frågan är om Malcolm Glazer har gått på en nit när han köpte klubben. Han har tidigare gjort mirakel med det amerikanska fotbollslaget Tampa, men som the Guardian skriver: ”Det är en sak att köpa Tampa som var i kris och sedan förbättra lönsamheten, och en annan sak att köpa världens mest lönsamma lag och sedan förbättra lönsamheten ytterligare”.

Annons

Annons