M&A

Deloitte köper Acne

Revisions- och konsultbolaget Deloitte köper den kreativa byrån  Acne för en hemlig summa. "Förvärvet av Acne är ett viktigt steg mot att Deloitte Digital kan erbjuda ett komplett utbud av digitala och kreativa tjänster"

Uppdaterad 2017-08-17
Publicerad 2017-08-17

Deloitte förvärvar byrån Acne för att utöka satsningen på kreativa tjänster. Både byråns ordförande Victor Press och vd David Olsson ska fortsätta leda gruppen under Acnes varumärke. Men bolaget blir samtidigt en del av Deloitte Digital, den internationella revisionsjättens kreativa, digitala konsultdel. 

– Förvärvet av Acne är ett viktigt steg mot att Deloitte Digital kan erbjuda ett komplett utbud av digitala och kreativa tjänster, då kunder i allt större utsträckning letar efter en partner med multikompetens, säger Paul Thompson, chef för Deloitte digital för Europa, Mellanöstern och Afrika, i ett pressmeddelande.

Den internationella digitala strategibyrån Deloitte Digital förvärvar MDTM Invest, moderbolaget bakom den kreativa byrån Acne. Koncernen består av sju bolag: Acne, Acne Production, Acne Film, Acne Advertising, Acne Drama, Acne Digital och Acne Photography. Klädbolaget Acne Studios ingår inte längre i koncernen. 

Deloitte mddelar även att det finns stora investeringsplaner för västeuropa. Byrån planerar att anställa runt 80 nya medarbetare senast 2020, vilket kommer dubbla byråns nuvarande team. Runt 40 av de nyanställda kommer att ha sin bas i Storbritannien.

– Våra klienter efterfrågar en kombination av dataanalyser och kreativitet. Deloitte digital är bäst i klassen när det kommer till digitala- och dataaktiverade lösningar. Genom att kombinera den kunskapen med vår förmåga att berätta historier tror vi att vi kan ge ett relevant erbjudande till marknaden, säger Victor Press, i pressmeddelandet.

Parterna går inte ut med någon prislapp. 

Platsannonser