Annons

Annons

"IR handlar om att skapa rätt förväntningar"

Att företrädare för börsbolag samtalar med analytiker och investerare är nog ställt utom allt tvivel, men var går gränsen mellan informationsgivning och analytikermassage? Det frågar sig Mikael Zillén på Box Communications.

Att behöva "massera" innebär att man som bolag misslyckats kommunicera detaljer och budskap så att målgruppen förstår. Att hantera marknadens förväntningar handlar om att skapa en rättvisande värdering, vilket kan sägas utgöra grunden för allt IR-arbete.

Det var några år sedan jag gjorde en djupdykning i ämnet, och även om vissa faktorer är desamma som tidigare har några nya tillkommit. En viktig faktor som är sig lik är att börsbolag fortfarande väldigt sällan lämnar prognoser - medan införandet av MiFid II och MAR är två nytillkomna parametrar som definitivt påverkar denna fråga.

Att guida eller inte guida är ingen stor fråga i Sverige, en övervägande majoritet väljer helt enkelt att inte göra det. Hade vi haft mer prognoser skulle "analytikermassage" vara ickefråga, det skulle helt enkelt inte behövas. Men analytikernas estimat riskerar att bli det som bolagen förhåller sig till, vilket ökar risken för massage. Att som bolag avvika från konsensus vid något enstaka tillfälle gör ingen skillnad på lång sikt. Om man däremot ständigt hamnar fel eller gör estimatjusteringar inför rapporter kan det falla en skugga över både bolaget och analytikern. Vilket riskerar att skada förtroendet eftersom inget brukar gå investerarna förbi.

Annons

Annons

Sedan införandet av MiFid ll, då man separerade exekvering från analys, har utbudet av ”oberoende” analys minskat. När färre analytiker täcker fler bolag ökar risken att viss information inte når fram på samma sätt som tidigare. Fler analytiker riskerar att hamna ”fel” i sina prognoser, vilket minskar kvaliteten på konsensusestimaten. Detta kan vara en grogrund för ett ökat användande av "analytikermassage".

Införandet av marknadsmissbruksförordningen (MAR) är det som mest talar emot en ökad förekomst av analytikermassage. Min erfarenhet är att de flesta bolagsrepresentanter har en stor respekt för MAR, man vill helt enkelt inte hamna fel i sin kommunikation. Eftersom jag är övertygad om att mer kommunikation är bättre än mindre, kan jag tycka att det ibland är lite väl mycket hängslen och livrem. Att företagsledare medvetet skulle bryta mot detta har jag väldigt svårt att se, samtidigt behöver inte information vara av insiderkaraktär för att mottagaren ska läsa in något i den.

Så länge det finns kontaktytor mellan börsbolag, analytiker och investerare finns en risk att redan publicerad information får ny innebörd. En viktig del i arbetet med Investor Relations handlar om att skapa rätt förväntningar baserat på offentliggjord information, och detta är ett ständigt pågående arbete.

Var gränsen går mellan massage och förtydligande av redan publicerad information är väldigt luddigt. Att ringa runt och explicit säga att någon ligger fel i sina prognoser gör nog väldigt få, men det sker säkert titt som tätt att man sätter ljuset på redan publicerad information som helt plötsligt kan få ny mening.

Att analytiker sitter på större information om vissa bolag ligger i arbetets natur, men det står också var och en fritt att lägga ner precis lika mycket tid och göra sin egen analys. Att information kan tolkas olika beroende på vem mottagaren är, är något vi kommer att få leva med, oavsett vad det kallas.

Mikael Zillén
Founder & Senior Advisor Box Communications.

Så bidrar du till debatten

Vill du också skriva en debattartikel för publicering på Realtid? Skicka in ditt debattförslag som rör vårt bevakningsområde; kapitalmarknad, finansiering, strategiarbete och fondförvaltning till opinion@realtidmedia.se Texten ska vara 3 500 tecken lång, inklusive blanksteg. Det går bra att skicka in färdiga texter eller idéer på ämnen du skulle vilja skriva om. Läs gärna vår guide om hur du skriver en debattartike

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons