Giggarnas arbetsmiljö fortsatt viktig fråga

Gustav Malmqvist, GigapayGustav Malmqvist, Gigapay
Gustav Malmqvist, grundare av Gigapay.
Publicerad
Uppdaterad

Plattformsbolagen är inte ansvariga för arbetsmiljön. Det slår Arbetsmiljöverket fast i en utredning till regeringen, men branschen behöver en gemensam standard för att kvalitet, kundbetyg, priser med mera. Bara så kan förtroendet växa i takt. Det skriver Gustav Malmqvist, grundare av Gigapay.

Realtid.se

Arbetsmiljöfrågan har varit ett vägskäl för giggare och plattformsbolag. Dagens klargörande gör att branschen kan blicka framåt och ta tag i en rad andra viktiga frågor, tillsammans med arbetsmiljön, som även framgent är en nyckelfråga.

För giggarnas arbetsmiljö är en av flera viktiga fakta som avgör kundernas upplevda kvalitet, service och pris. Det stod tydligt i den rapport om plattformsbolagens dagsfrågor 2021, som vi beställde i fjol, av den oberoende ekonomen Claes Hemberg. Plattformarna däremot missar hittills en nyckelroll att samla kunskap och sätta en standard, som gör att branschen kan växa till en mer gedigen industri.

Första steget är att verkligen använda digitala plattformar för att samla fakta, analysera och ge vägledning. Den plattform som bäst stödjer giggarnas arbete kommer också vara den som lyckas bäst. Se både arbetsmiljö, service och pris som en konkurrensfördel. 

Annons

Här har plattformsbolagen en unik digital fördel, som få använder sig av, både i att samla data och att löpande sprida erfarenheter direkt till giggarna. Här kan branschen agera både mer öppet, snabbt, expansivt och även konkurrera med äldre branscher på ett nytt sätt. 

Kruxet är att branschen idag väldigt ojämn. Och ojämn kvalitet på tjänster ger ibland branschen ett onödigt ojämnt rykte. Plattformsbolagen står här i ett val. De behöver skapa tydligare gemensam insamling och analys av data för att ge kunderna en trovärdig bild av kvalitet, pris och kundnöjdhet. Här ingår även arbetsmiljö. Bara så kan branschen fortsätta bli bättre och växa snabbare.  

En utmaning är att dagens digitala gig-jobbare är en delvis ny och samtidigt snabbväxande bransch. Men digitaliseringen är inte ett problem, utan mest av allt en fördel. Vi har ju data på allt. Om vi är öppna med datan kan vi dessutom lära oss snabbare än många andra. För att vässa kvaliteten och undvika dyra misstag. Och ge branschens kunder ännu bättre service, enklare och mer exakt.

Annons

Gustav Malmqvist
Grundare Gigapay

 

Annons