Bank & FintechNyhet

”Dags för FI att sätta hårt mot hårt”

Mohammed Salih, sparekonom på Fundler.
Publicerad

Problemen med att så många nekas att öppna bankkonto får Fundlers sparekonom Mohammed Salih att gå i taket. Han upplever att storbankerna är arroganta mot sina kunder och vill nu att Finansinspektionen tar i med hårdhandskarna.

Anders Frick

Klagomålen från de som nekas att öppna bankkonton rasar in till både Finansinspektionen och Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Fundlers sparekonom Mohammed Salih är en av de som är besviken på storbankernas agerande.

– Det är nästan en mänsklig rättighet att få öppna ett betalkonto om allting står rätt till. Det är otroligt svårt att få vardagen att gå runt i dagens samhälle som mer och mer rör sig mot ett kontantlöst samhälle, säger Mohammed Salih till Realtid.

Han köper inte argumentet med bristande kundkännedom som bankerna ofta hänvisar till

Annons

– Bankerna borde jobba mer proaktivt med detta och åtminstone göra en personlig bedömning av ansökningarna, istället för automatiserade som kan bli fel. Dessutom är inte storbankernas kundtjänster så lätta att nå: Vissa kräver fysiska möten vilket ytterligare bidrar till svårigheter för något så enkelt ärende som att öppna ett betalkonto, säger Mohammed Salih.

Nu ser han fram emot fredagens möte då Finansinspektionen har rundabordssamtal med Danske Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank samt Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund.

– Kanske har storbankerna fått lite för mycket makt och nästan monopol på marknaden vilket i sin tur leder till både slarvfel och kanske en gnutta arrogans gentemot kunderna. Det är dags för FI att sätta hårt mot hårt, säger Mohammed Salih.

Annons
Annons