Juridik Nyhet

Bristande jämställdhet – en dealbreaker för kunderna

Ylva Gnosse på Regi hoppas att årets studie ska bli en väckarklocka för branschen.
Publicerad
Uppdaterad

Jämställdhet är den viktigaste aspekten på advokatbyråernas samhällsansvar, tycker kunderna. För många köpare av affärsjuridik har jämställdhet avgörande betydelse.

Rakel Lennartsson

Advokatbyråbranschen har en extremt hög nivå av kundnöjdhet, slår Ylva Gnosse fast, branschexpert och ansvarig för Regis stora kundstudie inom affärsjuridik.

– Det här är en oerhört klientfokuserad bransch med riktigt höga betyg i kundnöjdhet, som dessutom ökat i jämförelse med förra året, säger hon.

Det innebär att köparna av affärsjuridik även kan ha en avgörande påverkan på hur branschen utvecklas framöver, affärsmässigt men också i frågor om samhällsansvar.

Annons

Här ligger kundernas önskemål långt före branschens leverans, visar Regis branschstudie inom affärsjuridik som i år valt att fokusera på advokatbyråernas samhällsansvar. 

Resultatet visar att advokatbranschen gör alldeles för lite, alternativt är för dålig på att kommunicera vad den gör.

Resultatet i korthet:

Annons

Kunderna ser inte mycket tecken till samhällsansvar.

Jämställdhet är den viktigaste hållbarhetsfrågan för kunderna.

Krav på samhällsansvar, inklusive jämställdhet, är högre bland de största kunderna.

Annons

Yngre köpare prioriterar jämställdhet högre än äldre.

22 advokatbyråer ingår i undersökningen och det är alltså deras kunder som svarar på frågor om hur de uppfattar byråerna. Studien mäter således inte vad byråerna faktiskt gör, utan vad kunderna uppfattar att de gör.

Trots att kunderna får vägledning genom flervalsalternativ, svarar nästa hälften att de inte vet vad advokatbyråerna gör på hållbarhetsområdet.

48 procent av kunderna vet inte vad deras advokatbyrå gör för att ta sitt samhällsansvar. 13 procent av kunderna svarar att deras advokatbyrå inte gör något av de listade alternativen, nämligen: hållbar utveckling/miljö, mångfald, rimlig arbetsbelastning, uttalat samhällsansvar, jämställdhet. 

Bara en fjärdedel, 25 procent, svarar att deras advokatbyråer tar ett uttalat samhällsansvar.

Den punkt där advokatbyråerna ändå lyckats sätta visst avtryck är jämställdhet: 34 procent av kunderna ser att deras byrå arbetar med jämställdhet.

Även om Regis undersökning visar att advokatbyråerna ligger långt efter på hållbarhetsområdet, där inte bara miljö utan även frågor kring samhällsansvar och mångfald/jämställdhet ingår, så har de ändå gjort något rätt. Jämställdhet är nämligen den aspekt som kunderna tycker är viktigast.

45 procent av kunderna svarar att jämställdhet har betydelse för deras fortsatta samarbete med sin advokatbyrå. För bolags- och chefsjurister (stora bolag) är denna fråga ännu viktigare: 56 procent av dessa  svarar att jämställdhet är av betydelse för det fortsatta samarbetet.

De största köparna av affärsjuridik, det vill säga de som köper för mer än fem miljoner kronor om året, tillmäter jämställdhet ett större värde än de mindre.

De stora kunderna ligger steget före, eftersom de har haft frågan på dagordningen längre, pådrivet av exempelvis de statliga bolagens krav på hållbarhetsrapportering eller hot om kvotering av kvinnor till börsbolagens styrelser. 

Sedan förra året har även de största privata bolagen lagkrav på sig att hållbarhetsrapportera.

Syns samma mönster bland advokatbyråerna, att de stora ligger före de mindre?
– Nej, det finns inget sådant mönster, utan det finns stora byråer där kunderna upplever att inget händer och små byråer som i kundernas ögon har fokus på värdegrund, hållbarhet, jämställdhet med mera. 

Regis undersökningen mäter både perception och evaluation, det vill säga vad kunderna upplever att advokatbyråerna gör och hur kunderna ser på vad byråerna borde göra.

Diskrepansen är stor mellan de två, berättar Ylva Gnosse. Det kan bero på att advokatbyråerna inte arbetar med frågorna, eller att arbetet sker bakom kulisserna, men inte kommuniceras genom exempelvis pressmeddelanden eller direkt till kunderna.

– Ett tips kan vara att informera klienterna kort på seminarier, eller i samband med byråpresentationer och på kundmöten. För det finns en risk att många byråer är jätteduktiga, men missar att berätta om det, säger Ylva Gnosse.

Vad kan man dra för slutsatser av resultaten?
– Mot bakgrund av att advokatbranschen har så starkt klientfokus kan man förvänta sig att kundernas svar kommer att påverka branschen. Förhoppningsvis fungerar studien som en väckarklocka för branschen och ger en skjuts åt de här viktiga frågorna, säger Ylva Gnosse.

Att frågorna ställdes just i år är dels en effekt av förra årets #metoo-upprop där advokatbranschen hade ett eget upprop #medvilkenrätt, dels ett resultat av att många byråer uttryckligen önskat sig en temperaturmätning på detta område.

Nu är det upp till bevis, för att travestera uppföljaren till #medvilkenrätt. Bristande jämställdhet kan bli en dealbreaker, visar resultatet i Regis branschstudie Årets advokatbyrå 2018.

 

Fakta Årets advokatbyrå

Undersökningen är en årlig klient- och branschstudie. 
Den genomlyser närmare 1100 kundrelationer.
Årets undersökningen genomfördes under augusti till oktober 2018.
22 byråer kvalificerade sig till referensgruppen.

Annons