Volvo Personvagnar tar nu fram två nya motorer på rekordfart, båda 4-cylindriga. Motorerna lanseras 2013 till 2015 och all produktion hamnar i Skövdefabriken. Samtidigt skippar Volvo övriga motoralternativ.
Volvo PV satsar allt på fyra cylindrar och Skövde

Mest läst i kategorin
Realtid.se kan avslöja ägaren Fords överlevnadsplan för pressade Volvos Personvagnar.
Färska vd:n Stephen Odell och styrelsen vidtar nu en radikal omläggning av strategin för att rädda Volvo som ett självständigt bilföretag, Planen är att göra Volvo tillräckligt attraktivt för att locka till sig en köpare.
Ett nyckelbeslut är att radikalt minska antalet motoralternativ. Idag kan man få en Volvo i sex olika motorutföranden; bensinmotorer med fyra, fem, sex eller åtta cylindrar samt fyr- och femcylindriga dieselmotorer.
De fyr- och femcylindriga bensinmotorerna och dieslarna tillverkas idag Volvos Skövdefabrik, sexan tillverkas i en Fordfabrik i England, medan V8:an tillverkas av japanska Yamaha.
Nu kraftsamlar och renodlar Stephen Odell, vd på Volvo Personvagnar.
I fortsättningen spolar Volvo allt vad fem-, sex- och åtta-cylindriga motorer heter. I stället lägger ledningen allt krut på att ta fram två fyrcylindriga motorer, säger en källa som tagit del av Volvos framtida affärsplan.
Basen för det framtida Volvo blir en bensinfyra och dieselfyra. All tillverkning hamnar i Volvos Skövde-fabrik, som därmed kommer att producera 400 000 Volvo-motorer år 2015, om allt går enligt plan.
Bensinmotorn kommer i tre utföranden, 1,6 liter och 2,0 liter båda med turbo och 2,0 liter med så kallad dubbelturbo som ska ge en beräknad toppeffekt på 280 hästkrafter.
Även dieseln kommer i tre utföranden; 1,6 liter med turbo, 2,0 liter med turbo och 2,0 liter med dubbelturbo.
Målet är att samtliga motorer får ett koldioxidutsläpp på under 120 gram per kilometer, för att klassas som miljöbilar.
De nya renare motorerna ska lanseras med start vecka 20, år 2013 fram till vecka 20, år 2015, uppger Realtid.se:s källa.
Volvos styrelse ska ha fattat strategibeslutet i januari i år och underleverantörer ska ha fått muntlig information under februari om den nya strategin, uppger Realtid.se:s källa.
Även modellprogrammet kommer att koncentreras. Volvo har redan beslutat att skrota en ny modell av bensintörstiga värstingen XC 90. Uppföljaren blir i stället en så kallad face lift av den befintliga modellen, erfar Realtid.se. Men ytterligare renodlingar är att vänta.
– När det gäller framtida strategival berättar vi det när vi vill berätta det, säger Maria Bohlin, presschef på Volvo Personvagnar i en kommentar till Realtid.se.






