Röda Korset lyckades få svenskarna att skänka pengar i butikskassan. Nu vill ett danskt företag göra samma sak på nätet.
Välgörenhet ska locka till e-handel

Mest läst i kategorin
Röda Korsets julkampanjer Runda Upp har på ett par år dragit in 6,5 miljoner kronor från kortbetalningsterminalerna i Sveriges modebutiker. Kunden väljer själv hur mycket extra som ska debiteras vid varje köp.
Att ICA eller någon annan utomstående skulle haka på är inte troligt enligt projektledaren Anne Cederhage. Några nätbutiker är inte heller tillfrågade.
Danska Engodsag blir ensamma på sitt område när de nu lanserar Sverigesajten engodsak.se med välgörenhet som lockbete för handeln på internet.
Skillnaden är att det är nätbutikerna själva, inte konsumenterna, som donerar några kronor varje gång en kund köper något. Enligt Engodsag handlar det om i genomsnitt åtta procent av köpesumman. Kunden bestämmer själv vart pengarna ska gå. Röda Korset är ett av flera alternativ.
Konceptet har enligt grundaren Jonathan Löw dragit in motsvarande 4 miljoner kronor genom nätköp från 160.000 användare i Danmark de senaste två åren.
– Globalt har vi 5.000 anslutna butiker. I Sverige har vi 200. Vi hoppas på 500 nätbutiker och 100.000 kunder inom något år, säger Jonathan Löw.
– Allt beror på om folk gillar det vi gör.
Engodsak.se bygger på att konsumenten installerar ett litet program i sin dator som registrerar köp hos nätbutiker som ingår i samarbetet. Programmet registrerar ordervärde och kundens anonyma id.
Företaget får pengar av nätbutikerna och lovar att inte visa banners eller popups. Programvaran är virustestad av MacAfee.
Victor Dahlborg på svenska Pricerunner tog initiativet till organisationen Trygg E-Handel som certifierar svenska nätbutiker. Han välkomnar Engodsak.se.
– All typ av välgörenhet är väl bra, så länge man får välja själv.
Svenska konsumenter aktar sig för skadlig programvara, men behöver också lära sig att ta hänsyn till ekonomin i företagen bakom nätbutikerna.
Trygg E-Handel har satt kravet på kreditvärdighet för certifierade företag så att sannolikheten för konkurs är tre procent eller lägre.






