Volvos aktie vände från fall till plus efter att vd Martin Lundstedt talat upp Europa-utsikterna – trots sänkt prognos för Nordamerika. ”Om något ser vi en möjlighet på uppsidan här”, säger han om den europeiska marknaden som fortsätter visa styrka trots tullkaoset.
Tullstormen pressar Volvo – hoppet står till Europa


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- Volvo redovisar ett svagt resultat för Q1 med lägre vinst och pressade marginaler, främst på grund av Donald Trumps tullar och en vikande Nordamerika-marknad.
- Trots att prognosen för USA sänks ser vd Martin Lundstedt fortsatt styrka i Europa, vilket får aktien att vända upp efter inledande fall.
- Orderingången överraskar positivt, produktionen ökar i Europa – medan nedskärningar planeras i USA för att möta den nya marknadssituationen.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
Donald Trumps tullar bromsade Volvos (börskurs Volvo) utveckling under första kvartalet – och satte avtryck i både resultat och prognos.
I senaste kvartalsrapporten, som släpptes på onsdagen, redovisar lastbilsjätten ett rörelseresultat på 13,2 miljarder kronor.
Missa inte: Investor tappar miljarder: ”Mycket att oroa sig för”. Realtid
Detta är en kraftig minskning från förra årets 18,2 miljarder och klart under analytikernas förväntningar på 15 miljarder, skriver Dagens Industri.
Lätt rekyl
Aktien föll inledningsvis med 2,4 procent, men tog fart uppåt.
Detta efter att Volvos vd Martin Lundstedt under analytikerkonferensen antydde att Europamarknaden kan vara starkare än man tidigare kommunicerat.
”Vi har diskuterat om vi ska höja guidningen och om något ser vi en möjlighet på uppsidan. Men det finns för många osäkerheter för att göra det redan nu”, sade han enligt DI.

IMF om USA:s tullar: ”En stor negativ chock”
Nu varnar valutafonden för global avmattning.
Senaste nytt
Avvaktande kunder
Volvo sänker samtidigt prognosen för totalmarknaden i Nordamerika, där man nu spår 275 000 registreringar av tunga lastbilar i år mot tidigare uppskattning på 300 000.
Nedskrivningen kommer efter att kunderna i USA blivit avvaktande i spåren av de nya tullarna.
Samtidigt bedöms inte längre de förväntade förköpseffekter inför nya miljöregler 2027 (EPA27) bli verklighet i år.
Läs även: Svenska sparares fonder faller: ”En har tappat 200 miljarder”. E55
Ökar produktionstakten
Men trots Volvos motvind i USA fortsätter Europa visa styrka.
Prognosen för europeiska lastbilsmarknaden behålls på 290 000 fordon.
”Så här långt har vi sett samma mönster i andra kvartalet som i det första”, säger Lundstedt om utvecklingen i vår kontinent – och bekräftar att lastbilsjätten ökar produktionstakten både för Volvo Lastvagnar och Renault Trucks.

Aktien rusar – men oron kring Ericsson består
Ericssons kvartalsrapport blev ett oväntat ljus i tullkrigets mörker.
Marginalpress men stark orderbok
Rörelsemarginalen pressades ned från förra årets 13,8 procent till 10,9 procent. Analytikerna hade väntat sig 11,9 procent, skriver EFN.
Nedgången beror på lägre volymer och högre kostnader i övergången till Volvos nya lastbilsplattform i Nordamerika.
Missa inte: Trumps tullar tvingar Audi till panikåtgärd. Dagens PS
Den stora ljuspunkten i rapporten är orderingången på lastbilar som ökar med 13 procent, vilket var klart över förväntningarna. Volvo tar dessutom marknadsandelar i Europa, skriver EFN:s analytiker Martin Blomgren.
”Vi kan ju inte förvänta oss en speciellt positiv prisrealisering i en värld med så många osäkerheter men just att kunna hålla prisbilden i den här situationen är väldigt starkt”, säger Lundstedt till Affärsvärlden.
Anpassar produktionen
För att hantera den förändrade marknadsbilden anpassar Volvo nu sin produktion.
I USA planeras personalnedskärningar med omkring 1 000 personer för Mack och Volvo i Nordamerika, säger Martin Lundstedt enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Har Donald Trump skadat den amerikanska dollarn för alltid?
Trots att Trump drog tillbaka många av sina tullar för 90 dagar har dollarkursen fortsatt att falla.
Situationen i Sverige ser annorlunda ut.
”Vi ser ju nu en förbättrad orderingång och om något så ökar vi produktionen i den svenska industriella verksamheten just nu”, säger Lundstedt till TT.
”Ingen panik”
Trots utmaningarna menar Volvochefen att det inte är någon kris.
”Det är ingen panik”, säger han till TT – och påpekar att Volvo är vana vid att hantera förändringar i handelsmönster tack vare sin globala närvaro i över 150 länder.
Läs även: Corems chockras – handlas sämre än SBB. Realtid
Volvos värdering är nu ”anmärkningsvärt låg” med ett P/E-tal kring 10 och en direktavkastning på över 7 procent, enligt Blomgren på EFN.
Enligt analytikern har lastbilsjätten en betydligt starkare position i dag än vid tidigare kriser.

Ekonomisk statistik: Trump mest snack och lite verkstad
En total omvälvning under USA:s nya regim? Inte i ekonomin i alla fall.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.