Vad är trivsel egentligen? Hur skapar man det? Hur uppstår vantrivsel? Det är viktiga frågor som oftare borde komma upp på agendan.
Trivsel viktigt för framgång
Mest läst i kategorin
Jag tror att trivsel handlar om små saker, som så ofta annars i livet. Det är lite klyschigt uttryckt i det lilla som det sker, som skapar den eftertraktade trivseln.
Några exempel är gemenskapen med kollegorna, de spontana skämten och skratten, vänligheten, respekten för varandras olikheter och kompetenser, positiv feedback på väl utfört arbete. Allt det där som gör det kul att gå till jobbet.
För att det ska bli trivsamt måste alla bjuda till och bjuda upp. Det räcker inte att en person gör det. It takes two to tango. Det är själva fundamentet i det goda arbetslivet. Arbetsuppgifterna spelar ju självklart också in, men faktum är att en del människor står ut med tråkiga jobb just för att de har kul med kollegorna. Trivseln kan alltså väga upp arbetsuppgifterna.
Jobbar man i sin ensamhet är det en annan sak. Självklart går det att skapa trivsel även i den situationen, men då ligger bollen helt hos en själv. Det kan heller aldrig bli någon dynamik som det blir mellan flera individer.
Precis lika trevligt som det är när det råder trivsel, lika otrevligt är motsatsen. När det skaver på jobbet och atmosfären är dålig. Ett tillstånd som suger mycket energi och arbetslust. Det är förödande skulle jag säga, om det får fortgå. Men hur uppstår vantrivsel?
Jag tror att det ofta är en kombination av olika saker, precis som med trivseln. Tyvärr är det nog så att det inte är mycket som ska till för att det goda arbetsklimatet ska bli negativt. Vantrivseln kan komma både smygande och plötsligt. Det är som med relationer. De tar oftast tid att bygga upp men man kan rasera dem på ett ögonblick.
Eftersom vi är flockdjur påverkas vi väldigt mycket av varandra, både medvetet och omedvetet. Därför är trivsel lika viktigt för ett företags framgång som vantrivsel kan bidra till dess fall. Nu är ju inte det här någon nyhet. Det borde inte vara det i alla fall. Men ändå känns det som att det oftast är en icke-fråga.
Den mindre smarta arbetsgivaren tar kanske för givet att trivseln ska komma som ett brev på posten. Eller så lägger man ingen vikt vid den, kan inte känna av vibbarna eller kanske rentav inte bryr sig. Stoppar huvudet i sanden trots tecken på utbredd vantrivsel. I värsta fall slutar det illa.
Den smarta och medvetna däremot håller koll, har ett finger i luften och känner av stämningen på jobbet. Skapar aktivt en grogrund för ett positivt klimat. Lägger tid på detta och förstår värdet av trivsel. Åtgärdar problem när de uppstår. I det här fallet har arbetsgivaren förstått att trivsel ger ett gott rykte och skapar en stark attraktionskraft.
Jag är övertygad om ett sådant förhållningssätt kommer bli standard på framtidens arbetsmarknad.
Jens Ekelund är redaktör på Realtid Karriär och utbildad livs- och karriärcoach.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.