I Telia Soneras halvårsrapport, längst ned i tabellen på sidan 4 framgår det att Telia tappat 668.000 kunder enbart i Sverige på tolv månader, från den 30 juni i 2004 till den 30 juni i år. Miljardhålet har öppnat sig.
Telia tappade 668.000 kunder
Mest läst i kategorin
Den stora kundflykten upplever Telia inom fast telefoni. Där har 792.000 svenska kunder lämnat Telia den senaste tolvmånadersperioden. Telia har tappat fastnätskunder till dels andra operatörer genom förval och till ip-telefoni, men även bland de under 30 år som går över till att enbart ha mobil. Fyra av tio svenskar kan tänka sig att skrota det fasta abonnemanget – om priset på mobilsamtal blir lite attraktivare, enligt en undersökning från Post- och telestyrelsen, PTS. Och mobilsamtalen går i hög utsträckning till andra mobiler – bara 30 procent av mobilsamtalen gick till det fasta nätet förra året.
Kundflykten sker parallellt med att antalet aktieägare i ”folkaktien” Telia sjunker. Aktien introducerades den 13 juni år 2000 till kursen 85 kronor. 866.000 svenskar köpte aktier i bolaget. Den 30 juni 2005 har antalet aktieägare sjunkit till 799.000. Efter dagens rapport rasade Telia 4,6 procent och stängde på 37,50 kronor.
Prispressen kommer att få Telia svettas ytterligare. Förra året stod samtal från fasta nät till mobiler för 8 procent av trafiken, men genererade hela 42 procent av teletrafikintäkterna. Här kan effektivare konkurrens pressa priserna – och förlorare blir återigen Telia.
Städmedvetna svenskar verkar rensa bort Telia ur hemmet. Sedan i februari gäller den nya lagen som gör att Telia tvingas erbjuda andra operatörer fast abonnemang som grossistprodukt, det vill säga att du som kund kan slippa att få någon faktura alls från Telia – till exempel Tele 2 eller Glocalnet kan fakturera dig även den fasta avgiften. Tele 2 har över 400.000 sådana kunder och Glocalnet över 100.000 sådana så kallade GTA-kunder (Grossistprodukt för telefonabonnemang, GTA, är PTS’s expressiva namn).
PTS menar att dem möjligheten öppnar för att de alternativa operatörerna kan differentiera sina kunderbjudanden. Realtid.se bedömer att Telai kommer att tappa mer än 1 miljon fastnätskunder i år.
– Många njuter av att det nu, till skillnad mot tidigare, finns en möjlighet att faktiskt byta leverantör av den tjänsten, säger Anders Steen, försäljningsansvarig för privatkunder inom Tele 2, till nyhetsbrevet Telekommarknaden.
Marknaden för fast telefoni var förra året värd 24 miljarder kronor. Av dessa stod 7,9 miljarder för abonnemangsavgifter. (Mobilsamtalsmarknaden var värd 16,3 miljarder kronor).
I slutet av 2004 fanns det 5,7 miljoner kunder på fast telefoni. Drygt 2 miljoner har genom förvalt valt bort Telia. Det är cirka 40 procent.
–Antalet förvalskunder är högt och visar att de svenska hushållen inte bara är medvetna om att de har möjlighet att välja och välja bort en operatör, utan att de även aktivt gör det, skriver PTS i rapporten Svensk Telemarknad 2004, som släpptes för en månad sedan.
Mer än 50 operatörer erbjuder olika former av fast telefoni och hugger efter Telias kundbas. På den nya webbtjänsten Telepriskollen.se, som PTS startade i juni tillsammans med Konsumentverket, är Telia inget lockande prisalternativ inom fast telefoni. Telepriskollen.se har skapat tre användarprofiler, från de som ringer ”Lite” och ”Mellan” till Mycket”.
I tabellen Lite är AllTele billigast av alla operatörer (ip-telefoniabonnemang borträknade här) med en totalkostnad på 149 kronor per månad. Billigast Teliaerbjudande ger en månadskostnad på 197 kronor. För dem som har abonnemanget Telia Alltid blir månadskostnaden 248 kronor enligt Telepriskollen.se. Telia Alltid är med andra ord 65 procent dyrare än det mest kostnadseffektiva abonnemanget.
I kategorin med storanvändare, de som ringer ”Mycket”, är också AllTele billigast, 223 kronor per månad. Billigaste Teliavariant är Telia Favorit med en beräknad månadskostnad på 272 kronor. För storanvändare som har Telia Bas springer månadskostnaden i väg till 316 kronor, det är drygt 40 procent dyrare än det billigaste fastnätserbjudandet.
När fler väljer andra operatörer än Telia så slåss Telia om sina höga samtrafikavgifter för fastnätssamtal. Telia överklagade snabbt när PTS gick ut med ett föreläggande mot Telia i april. PTS hade i sina beräkningar kommit fram till att Telia plockade ut överpriser. PTS slåss för att konkurrensen ska ske på justa villkor och kräver att Telia ska hålla sig till en ”kostnadsorienterad ersättning”. Ärendet kommer senare att avgöras i länsrätten. Enligt PTS hade Telia samtrafikintäkter på 3 miljarder kronor 2004 i det fasta nätet.
Antalet abonnenter i Sverige som valt ip-telefoni istället för den vanliga fast förbindelsen från Telia var vid årsskiftet 80.000. Antalet kan nu ha passerat 150.000.
Antalet mobilkunder med abonnemang ligger fast på nivån 1,9 miljoner, men Telia lyckats öka antalet kontantkortskunder från 2,1 miljoner till 2,3 miljoner. Men då ökar man inom kategorin som lönar sig minst. Telia redovisar att arpun, det vill säga intäkten per kund och månad sjunkit från 228 kronor till 213 kronor.
Hur arpun ser ut inom fast telefoni är inget Telia redovisar. I Svensk telemarknad framgår att den genomsnittliga intäkten per fastnästkund och månad var 348 kronor förra året. För hushållskunder var siffran 282 kronor och för företagskunder 587 kronor.
När staten i egenskap av PTS jagar Telia för att bolaget inte är kostnadsorienterat, är det barockt att se att staten sitter kvar som storägare i bolaget. Rena stödåtgärden liksom. Sälj ut, Östros! – så får vi se Teliaaktiens verkliga värde på marknaden.






