Den svenska sportvagnstillverkaren Koenigsegg köper Saab Automobile, uppger SVT Rapport.
SVT: Koenigsegg köper Saab

Mest läst i kategorin
Det skriver TT.
Koenigsegg har enligt nyhetsbyrån undertecknat en avsiktsförklaring om att köpa Saab Automobile.
Förhandlingar om detaljer väntas pågå de kommande månaderna.
Enligt Rapport är Koenigsegg uppbackat av norska investerare.
Realtid.se får tag på bilprofessorn Christer Karlsson vid Handelshögskolan i Köpenhamn.
Är det hållbart att Koenigsegg köper hela Saab?
– Jag kan inte se att det finns några som helst synergier i det – inte några som helst.
– Varken produkt-teknologi eller produktions-teknologi i Saab respektive Koenigsegg, har något med varandra att göra. De har nästan inget med varandra att göra.
– Det kanske finns någon liten teknisk detalj vad gäller motorreglering eller liknande, men det är en fullkomligt annorlunda konstruktionsprincip för Koenigseggs bilar jämfört med Saab-bilarna.
– Och det är ett fullkomligt annorlunda produktionssystem.
– Så jag kan inte se att det finns några synergier alls.
Så du dömer ut Koenigseggs Saab-köp?
– Nej, det sa jag inte.
– Jag sa att det inte finns några synergier.
– Men Saab behöver få in någon med kapital.
– Koenigsegg är väl i alla fall bättre än döden, säger en anonym bilexpert till Realtid.se.
Karlsson reflekterar över att det tidigare uppgavs finnas 27 spekulanter på Saab.
– Jaha, tänkte jag. Om Saab nu kostar 1 krona, så kan väl jag också anmäla mig så skulle det bli 28 spekulanter.
Du tyckte det var billigt med 1 krona för Saab?
– Problemet är ju att företaget har ett negativt värde nu, säger Karlsson.
– Förmodligen får Saabs köpare ta hand om stora framtida förluster först.
– Förlusterna lär väl hänga i kanske under ett par års tid.
Så även om man får Saab gratis, kanske det inte blir en bra affär.
Karlsson pekar också på att det beror på i vilken utsträckning Saab inte kommer att behöva betala sina skulder till GM.
– Jag hoppas att GM är redo att efterskänka skulderna, så att en Saab-köpare åtminstone kan ”börja från noll”.
Sedan är frågan vad Saabs övriga fordringsägare säger om Saabs skulder till dem.
– Möjligen måste en Saab-köpare ta över något av de skulderna till leverantörer och liknande.
Och sedan är Saab skyldigt skattemyndigheten några 100 miljoner kronor enligt Karlsson.
– Så jag antar att en Saab-köpare kommer att börja med en hel del skulder, även om GM skänker bort sin del.
– Och sedan kommer därutöver Saabs själva verksamhet i inledningen ha ett kraftigt negativt kassaflöde.
– Kostnaderna kommer att vara ordentligt större än intäkterna under åtminstone ett par år.
– Så det är ingen gyllene situation.
– Det framgår väl av de spekulanter som fortfarande uppger sig vara intresserade.
Hur menar du?
– Det finns ju inga traditionellt kända bilföretag som tycker att det är intressant att gå in som köpare av Saab.
I och för sig har Saab så gott som färdigt den nya versionen av sin 9-5-modell, som nästan är klar att börja tillverkas.
Det har pratats om att den ska börja tillverkas i höst eller nästa år.
Saab-bilarna baseras nuförtiden på tidigare GM-ägda Opel-bilar som bas, och GM bedöms enligt Karlsson ha gått med på att en Saab-köpare får tillgång till dessa delar, system och teknologin i åtminstone 5-10 år framåt.
Uppgifterna om Koenigsegg sammanfaller enligt TT med besked från regeringen om att alla formella beslut nu är klara ifall en ny Saab-ägare är intresserad av statliga lån.
– Förhandlingarna ska kunna starta omgående i så fall, säger statssekreterare Jöran Hägglund (C) till nyhetsbyrån.
Uppdraget att förhandla från statens sida i den frågan, ligger hos Riksgälden.
Riksgäldens uppgift blir att förbereda förhandlingar med Saab Automobile om villkor för statliga lånegarantier.
Lånegarantierna ska i sin tur bana väg för lån från Europeiska investeringsbanken (EIB).
I ett pressmeddelande tillägger departementet att det inför ett regeringsbeslut i garantifrågan måste komma klartecken från EIB vad gäller låneramen och eventuellt godkännande från EU-kommissionen.






