Realtid

Svenska Ubetoo betalar arvoden för gratismusik

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 dec. 2008Publicerad: 09 dec. 2008

Video och musik helt gratis. Björn Ulvaeus är en av de inblandade när den färska sajten Ubetoo sprider gratis underhållning över hela världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se har pratat med vd Anna-Clara Blixt Modin som siktar på 3,5 miljoner besökare om tre år.

Ubetoo heter en ny svenskutvecklad webbtjänst för musik och underhållning. På sajten kan artister ladda upp sin musik och videofilmer. Alla får betalt via reklamfinansiering. Hur stora royalties det rör sig om beror på antalet klick.

Sajten lanserades för lite mer än en månad sedan men redan nu kommer royaltyutbetalningarna märkas för de artister som lyckats bäst.

– Den artist som tjänat mest pengar på Ubetoo hittills är en r&b-artist från Göteborg som heter Dzeny Dzenita. Hon fick en royaltyutbetalning på 10 000 kronor för en månad. Det är extra roligt när de går till en ung student och artist. Det är många musiker från USA och Kanada som hör av sig och vill skriva låtar till henne, säger Ubetoos grundare och vd Anna-Clara Blixt Modin.

Ubetoo har redan betalat ut över 150.000 kronor till medverkande artister. En artist får i genomsnitt 30 öre varje gång någon lyssnar eller tittar på deras verk.

– I snitt delar vi på intäkterna av de annonser som visas när en låt spelas eller en video visas. Besökarna är från hela världen. 30 procent från USA, 25 procent från Tyskland, det mesta av resten kommer från England och Sverige. Allt som allt har vi haft besökare från 95 länder.

Enligt Anna-Clara Blixt Modin är de flesta artisterna från Sverige, men antalet utländska artister och även besökare ökar stadigt.

– Just nu har vi över 4.000 alster – låtar och video. De kommer från 1.570 artister. Vi ligger på 20.000 besökare i veckan – ungefär 8.000 unika besökare. Om tre år vill vi ha 3,5 miljoner besökare från framförallt USA, Tyskland och England. Sverige är fortfarande en ganska liten marknad. Att vi har så bra connections med Tyskland beror på att en av våra partners, Stagepool, ligger där samt att Tyskland generellt ligger några år efter med social communities och internet. Där har vi möjlighet att ta marknadsandelar.

ANNONS

Att just Stagepool är en partner är knappast underligt.

– Jag har jobbat med artister i 10 år. Främst på Stagepool, en artistförmedling för underhållningsbranschen. En av ägarna i Stagepool är Björn Ulvaeus. Vi har länge funderat på hur vi kan göra nu när skivbranschen är på väg åt fel håll. Det är inte så mycket kreativt tänk där, det vet alla. Om man tittar på iTunes så får upphovsmännen 75 öre per nedladdning. Sedan kopieras låten minst 50 gånger så upphovsmannen får i realiteten runt 1 öre. Vi ger upphovsmännen möjlighet att lägga upp musik, tv, video så att alla som är nyfikna kan ta del av det helt gratis. Vi skapar alltså en marknadsplats, en community för alla som är intresserade. Det blir en win-win-situation, säger Anna-Clara Blixt Modin.

– Det är viktigt för mig att Ubetoo blir en marknadsplats. För är det något artister inte är så bra på är det att marknadsföra sig. Vi erbjuder en möjlighet till det, och peppar dem att sprida sig viralt på Facebook, Xing, lägga upp sig på bloggar och skicka mejl.

Anna-Clara Blixt Modin förklarar att sajtens innehåll beror på vad användarna lägger upp.

– Det finns en enorm marknad för stå-uppare på Ubetoo. Men mestadels rör det sig om musik, faktiskt. Mest är det hiphop och R&B, och så finns det faktiskt något tyskt dansband. En otrolig blandning. Fast jag upplever det som att det är rörlig bild som kommer att bli stort. Det handlar ju också om vad vi profilerar på förstasidan. Detta är en beta-sajt och i framtiden vill vi ge video lika stor plats som musik.

– Att det blivit så mycket av vissa genrer tror vi beror på att vi har spridit material på lite olika forum för framförallt R&B och hiphop. Hiphoparen Instant Legend lade upp sin tribute till MMA-hjälten Evan Tanner på forumet Sherdog vilket resulterade i att vi fick 2.000 unika besök på ett dygn, säger Anna-Clara Blixt Modin.

Det märks på hennes röst att detta är ett projekt som ligger henne varmt om hjärtat.

– I mycket handlar det om min vision att hjälpa folk att hjälpa sig själva. Men de måste göra någonting själva också. Lägger de manken till kan de lyckas. Det är ingen som kommer att komma och knacka på dörren. Jag har pratat med A&R-folk på skivbolag och förlag och frågat ”hur många okända sajnar ni per år?” och de svarar att det händer inte. Men i dag behöver artisterna kanske inte skivbolag. Man kan ligga på nätet och ha fans över hela jordklotet.

ANNONS

– Ubetoo är det roligaste jag gett mig in på. Jag är en stor internetälskare. Vill jag lyssna på något som låter som Beyoncé så kan jag få det skickat till mig när det kommer in. Fast jag är då 36 år och målgruppen för vår sajt är 16-40-åringar. Så det är viktigt att ha en referensgrupp som säger hur de vill ha det. Vi gör marknadsundersökningar så att det inte blir vi själva som bestämmer. Det är viktigt att vi hela tiden uppdaterar med samtida, unga artister och videor.

Anna-Clara Blixt Modin återkommer hela tiden till att det är användarna som bestämmer.

– Alexander Bard sa något klokt en gång: ”Talent generated content är framtiden” och det stämmer ju. Där ligger framtiden. Ta Idol, som är ett fantastiskt tv-koncept, men som har en stor brist. En jury som säger vad som tycker vad som är bra. Vi vill att användarna bestämmer över det. Det som highlightas på första sidan på Ubetoo är det som är mest lyssnat och tittat på. Vi försöker hålla händerna borta. Fast om någon ligger i topp i fyra veckor är det kanske inte så kul för de andra.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS