Realtid

Små bilar stora i Indien

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 dec. 2009Publicerad: 28 dec. 2009

Nu satsar allt fler globala fordonstillverkare på små bilar till tillväxtmarknader som Indien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det började med indiska Tatas billiga minibil Nano. Nu satsar allt fler globala fordonstillverkare på små bilar till tillväxtmarknader som Indien. Mer än 10 små bilar ska lanseras vid bilmässan i Delhi nästa vecka.

Försäljningen av bilar i Indien väntas i år öka med omkring 16 procent till 1,4 miljoner bilar. Framför allt är det mindre, billiga bilar som lockar. Indiska Tatas bilmodell Nano som lanserades 2008 är kanske det mest kända exemplet på en indisk lågprisbil. Nano kostar 2 500 dollar, alltså omkring 18 000 kronor.

Efter succén med Nano följer nu flera bilföretag småbilstrenden. Bland andra Toyota och General Motors lanserar små kompakta modeller.

Enligt en indisk prognos väntas bilförsäljningen stiga med 14,5 procent årligen de närmaste åren till över två miljoner bilar årligen i mitten av decenniet. Samtidigt blir Indien ett allt viktigare tillverkningsland, speciellt för mindre bilar.

– Den indiska bilindustrin och den indiska bilmarknaden har blivit mycket viktig internationellt. Ingen kan ignorera denna marknad, säger Pawan Goenka, ordförande för Society of Indian Automobile Manufacturers, till Reuters.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

mutbrott
Spela klippet
Juridik

Här i organisationen sker de flesta mutbrotten

08 dec. 2025
sju
Spela klippet
Realtid TV

Sju bolag äger en tredjedel av svenskarnas kapital

07 dec. 2025
han
Spela klippet
Realtid TV

Han vill stoppa pajkastningen – med svensk teknik

06 dec. 2025
ANNONS
ANNONS