Ödestimmarna närmar sig för Barkarby flygfält som läggs ned vid årsskiftet. 160 flygplan ställs på bar backe och det finns inte längre något alternativ för småflyget i Stockholmsregionen.
Slakt av Stockholms flygplatser upprör företagare

Mest läst i kategorin
Tullinge flygplats i södra Stockholm stängdes ner för fyra år sedan och blev bostadsområde. Bromma flygplats satsar på reguljärflyget och vill ha bort småflyget helt. Även Barkarby möter samma öde och ska bebyggas med 5.000 bostäder och arbetsplatser, den så kallade Barkarbystaden.
– Nedläggningen av Barkarby är en riksangelägenhet. Det är ett nav för privatflygare från hela Sverige. Flera småföretagare använder flygfältet för sina tjänsteresor i Sverige och Baltikum, säger Christer Dahlgren, länsflygchef för Frivilliga flygkåren, FFK, i Stockholm, till Realtid.se.
Samtidigt är Dahlgren it-konsult och använder sitt fyrsitsiga flygplan, modell Mooney 201, för affärsresor. Han har också en egen hangar på Barkarby. Men har inte gett upp hoppet om att Barkarby får fortleva som flygfält.
– Vi har uppvaktat näringsdepartementet för att få stöd, säger han.
Johan Hammarström är anställd hos svenska hörapparatleverantören GN Resound och spakar sitt plan flera gånger i veckan för kundbesök i hela Skandinavien
– Det här är en jättekris för allmänflyget, säger Johan Hammarström.
Något stöd från regeringen kan de knappast räkna med. När Realtid.se checkar läget med näringsdepartements ämnesråd Lars Österberg, svävar det rejält.
– Vi ska informera Landstinget om situationen för klubben. Mer kan regeringen inte göra, uppger han.
Barkarby är en av Sveriges största flygklubbar och har runt 620 medlemmar. Fältet används också av Frivilliga flygkåren som är en del av totalförsvaret. Organisationen utför uppdrag på uppdrag av försvarsmakten, sjöräddningsuppdrag, gränsbevakning, brandflyg med mera.
Det görs cirka 30.000 starter- och landningar på Barkarby varje år. Bromma har som jämförelse runt 77.000 starter- och landningar.
Kommunförbundet Stockholms län har gett Stockholms förra finansborgarråd Carl Cederschiöld (m) i uppdrag att göra en flygplatsutredning för allmänflyget i regionen. Men den ska bli klar först i juli nästa år.
Carl Cederschiöld anser att det är kört för Barkarby.
Verkar meningslöst att utreda så här sent. Barkarby läggs ju snart ner?
– Det behövs en flygplats för allmänflyget i Stockholmsregionen. Men kommunerna har inte kunnat samsas, säger Carl Cederschiöld.
Det måste bli dyrare att bygga nytt än att stänga ner Barkarby?
– Det är enda alternativet. Jag kan inte säga så mycket mer då jag inte har börjat arbeta med utredningen ännu.
Järfälla kommun har tills nyligen varit ägare till Barkarby flygplats. Marken är såld till fem byggherrar som ska bebygga marken. Järfälla kommun fick minst 100 miljoner kronor för marken. Bara om någon månad ska de förberedande markarbetena påbörjas på fältet.
Barkarby flygklubb har arrenderat marken på nåder ett år i taget sedan i mitten av 1990-talet, efter att försvarsmakten lämnade området. Arrendet har kostat flygklubben 100.000 kronor per år.
– Jag skäms när jag tänker på hur lite nytta skattebetalarna i kommunen har haft av marken, säger kommunalrådet Eva Lennström (m) till Realtid.se.
Enligt henne var det ett krav från Länsstyrelsen att flygklubben skulle bort för att bostäder överhuvudtaget skulle få byggas i omgivningen. En gång trodde hon att det skulle kunna gå att kombinera bostäder med flyget men den tanken har hon gett upp. Stolt poängterar hon att flygarna får ha kvar hangarerna ett tag till. Hur flygplanen ska kunna komma därifrån vet hon däremot inte.
– När jag transporterar min båt brukar jag använda en trailer bakom bilen. Kanske går det att göra likadant med flygplanen, säger Eva Lennström.






