Det blir inga direkta effekter för flygbolaget SAS kunder av den utökade strejken hos samarbetspartnern Lufthansa. SAS sätter in större plan för att även hjälpa drabbade Lufthansa-kunder.
SAS resenärer drabbas ej

Mest läst i kategorin
Det berättar SAS presskontakt Malin Selander för Realtid.se mot bakgrund av att kabinpersonalen gått ut i strejk hos SAS samarbetspartner Lufthansa för tredje dagen på kort tid.
– För att få konkret information om Lufthansa så får du ringa dem, men det vi gör på SAS för att ligga lite i framkant och hjälpa våra kunder är att se över behovet att öka vår flygkapacitet och nu sätta in lite större plan där det finns efterfrågan. Det har vi gjort under hela Lufthansa-strejken.
Enligt Selander började SAS proaktivt att utöka sin kapacitet redan lite innan Lufthansa-strejken bröt ut.
Så SAS kunder påverkas inte alls av Lufthansa-strejken?
– Nej, inte de som flyger med oss.
Kan det finnas SAS-kunder som drabbas om de bokat en flygning där de flyger första delsträckan med SAS och sedan ska fortsätta med Lufthansa?
– Det finns SAS-kunder som påverkas om de bokat Lufthansa-flygningar via oss, men då är det möjligt att omboka. Och vi har varit tydliga mot kunderna med att resebyårerna kan hjälpa till att göra ombokningar till slutdestinationen. Sedan kan det eventuellt innebära att man reser en annan väg eftersom Lufthansa-personalen bland annat strejkar på Frankfurts flygplats, men man kommer ändå att komma fram till slutdestinationen.
Sammantaget är Selander nöjd med SAS hantering av Lufthansa-strejken.
– Vi har legat i framkant och varit proaktiva och informerat resebyreårna om vilka möjligheter det finns. Det har fungerat bra, säger hon.
Lufthansa har totalt 120 000 anställda varav 18 000 personer i kabinpersonalen. Förhandlingar om ett nytt löneavtal för kabinpersonalen har pågått i 1,5 år. Personalen vill ha en löneökning på 5 procent medan Lufthansa är redo att ge dem 3,5 procent.
Men förhandlingarna har kärvat senare tid, vilket gjorde att kabinpersonalen valde att inleda strejkåtgärder med början i förra veckan (fredag, den 31 augusti 2012) då personalen strejkade i 5-6 timmar på regionalflyg relaterat till flygplatsen i Frankfurt. Det utökades i tisdags (den 4 september 2012) med att kabinpersonalen strejkade på flyg relaterat till flygplatserna i Frankfurt, Berlin och München med flera timmar per flygplats. Och idag (fredag, den 7 september 2012) utökjas strejken ytterligare till att omfatta alla flygplatser i Tyskland under 24 timmar från och med midnatt.
Lufthansa flyger normalt 1 800 flygningar om dagen, men räknar med att endast cirka hälften av flygningarna kommer gå att genomföra idag. Även en del Lufthansa-flygningar imorgon (lördag, den 8 augusti 2012) har ställts in.
– Men vi räknar med att kunna inleda normala flygningar redan under lördagen, säger en talesperson på Lufthansa i Tyskland till Realtid.se.
Enligt honom innebär strejken idag ingen dramatik på de tyska flygplatserna.
– Det är inte så att det är kaotiskt ute på flygplatserna, vilket tyder på att vår aktiva informationsgivning till kunderna har fungerat ganska bra.
Bland annat har Lufthansa skickat ut 60 000 sms till kunderna med information om läget. Och talespersonen pekar på att Lufthansa-kunder bland annat kan omboka sina flygningar med Lufthansas andra flygbolag som Austrian, Swiss och German Wings.
– Våra övriga flygbolag påverkas inte alls av någon strejk, så vi kan omboka passagerare till våra andra flygbolag. Vi är flexibla i bokningsprocessen. Det är bara Lufthansas passagerarflyg – vårt traditionella flygbolag – som berörs av strejken.
Enligt talespersonen har kabinpersonalens fackförening UFO och Lufthansa så smått börjat inleda en dialog igen med nya förhandlingar.
– Så vi hoppas kunna lösa de här problemen genom förhandlingar oss emellan.
Ekonomiskt har de två första strejkdagarna inneburit att Lufthansa förlorat intäkter på tiotals miljoner euro.






