Realtid

Saplo stupade på mållinjen

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 sep. 2008Publicerad: 19 sep. 2008

Nu är riskkapitaltävlingen Seedcamp i London avgjord. I dag utsågs sju it-företag till vinnare, svenska Saplo var INTE en av dem. Realtid.se rapporterar direkt från tävligen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

LONDON Av 22 finalister står sju it-företag – UberVu, Kyko, BaseKit, Soup, MobClix, Toksta och Stupeflix – som vinnare av Seedcamp 2008. De röstades fram av en jury bestående av framgångsrikt it-folk från bland annat Bebo, Facebook, Google, Lastminute.com, MySpace, MySQL och Skype. Men tyvärr nådde inte svenska it-företaget Saplo ända fram.

– Jag tycker att vi känner oss som vinnare ändå på grund av alla kontakter som vi har fått här. Vi har accelererat vårt företag på ett helt otroligt sätt, säger Saplos delägare Mattias Tyrberg, Fredrik Hörte och Joakim Stenberg, som igår presenterade sin produkt bakom stängda dörrar på University College London (UCL).

Att veckan, trots förlusten, var oerhört givande för Saplo råder det inget tvivel om.

– Det har varit den mest lärorika veckan i hela mitt liv och jag tror att jag kan sammanfatta det som att vi slog ihop sex månader på tre dagar. Det är så mycket som har hänt här under veckan, säger Mattias Tyrberg.

– Den mest intressanta personen vi träffade var IBM:s CTO (David Boloker, reds. anm.) som verkligen förstod vår teknologi. ”Ni förstår nog inte hur stort det här är men om det funkar, så kan ni bli hur stora som helst” sade han till oss, berättar Hörte.

Men det fanns en svensk vinnare på plats. Anders Fredriksson, grundaren av Tablefinder, som vann Seedcamp förra året. I år fungerade han som rådgivare åt deltagarna.

– Jag har kommit tillbaks i år för att förhoppningsvis ge tillbaka lite av min erfarenhet. Under veckan som har gått har jag fått se fantastiska idéer. Och jag vill bara säga att ni inte ska ge upp, säger Fredriksson.

De sju vinnarna får 50.000 euro (477.000 kronor) var och en 3-månaders vistelse i London för att vidareutveckla sin produkt. Men trots förlusten har Saplo mycket att se fram emot. De är redan i samtal med svenska riskkapitalbolag.

ANNONS

– Vi förstår att riskkapital kan göra så att vi får en helt annan boost. Tio miljoner och uppåt är de summor vi är intresserade av. Om Google eller Microsoft hade haft vår kompetens och teknologi, så hade de kunnat tjäna otroligt mycket pengar på det, konstaterar Tyrberg.

Men vad är det som driver dig?

– Det är att få skapa något själv och att andra tycker att produkten är oerhört bra. Visst, man får slita enormt mycket. Men jag drivs inte av pengar, säger Tyrberg, som erkänner att det bara blir runt 6 timmars sömn per dygn.

Ifall de tvingas dra ned på sömntimmarna ytterligare finns råd nära till hands.

– Vi känner ju sömnlöse Thomas (Thomas Jönsson, reds. anm.) som är med i samma nätverk, Föreningen för Entreprenörskap & Nyföretagaranda (Fena), som oss. Han vill att vi ska dela upp vår sömn men det har vi inte vågat oss på ännu, säger Tyrberg.

Nu har Seedcamp genomförts för andra gången och tävlingen bara växer.

Nästa år kommer de till Stockholm, enligt Saul Klein, Seedcamps grundare, och Reshna Sohoni, Seedcamps vd.

Susan Gotensparre

ANNONS

frilansjournalist

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS