Realtid

Så slår sanktionerna ut Rysslands trafikflyg

Anders Frick
Uppdaterad: 03 mars 2022Publicerad: 03 mars 2022

Om inte kriget slutar och sanktionerna upphävs kommer Rysslands trafikflyg helt att slås ut inom ett par månader. Det säger piloten och Youtubern Petter Hörnfeldt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Drygt hälften av det ryska flygbolaget Aeroflots totalt 980 plan är leasade. EU:s sanktioner stipulerar att denna leasing måste upphöra senast den 28 mars. Enbart Aercap i Irland leasar för närvarande ut 152 flygplan till Aeroflot, vilket motsvarar ungefär 5 procent av Aercaps totalt 2 100 flygplan.

När sanktionerna slår till kan visserligen Aeroflot fortsätta att använda sina egna 465 flygplan, men de flesta är tillverkade av Airbus och Boeing, och behöver regelbunden service. Ett av Aeroflots största servicecenter ligger i Tyskland, och är därmed är otillgängligt för bolaget.

Det säger piloten och pilotutbildaren Petter Hörnfeldt i ett Youtubeinslag på sin kanal Mentour Now.

Ryssland har även egentillverkade plan, såsom MC-21 och Sukhoi Superjet 100. Men med amerikanska motorer från Pratt & Whitney och en mängd andra importerade nyckelkomponenter kommer planen snabbt att förlora sin flygvärdighet.

– Flottan kommer därmed sakta att börja degraderas, även om Aeroflot sannolikt kan utföra viss service nationellt. Men även då behöver bolaget internationella reservdelar. Om kriget inte slutar och sanktionerna upphör kommer Rysslands trafikflyg helt att slås ut inom ett par månader, säger Petter Hörnfeldt i Youtubeinslaget.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS