En ny rapport från Bain & Company och Linkedin visar att företag måste satsa på konkreta handlingar såsom daglig coachning och individuella karriärplaner för att fler kvinnor ska nå ledande positioner inom näringslivet.
Så kan fler kvinnor göra karriär
Mest läst i kategorin
Att kvinnor når ledande positioner i näringslivet i betydligt lägre utsträckning än män är allmänt känt. Detta trots att de har samma utbildning, färdigheter och kvalifikationer.
En ny rapport från Bain & Company och Linkedin, Charting the Course: Getting Women To the Top, som omfattar svar från 8.000 Linkedinanvändare, visar att den kritiska punkten när man bestämmer sig för att satsa på en ledande roll inom företaget ofta infaller i mitten av karriären – både för kvinnor och för män. Skillnaden är dock att medan 64 procent av männen eftersträvar högre position ligger den siffran för kvinnor på 56 procent. Endast 41 procent av kvinnorna tror sig kunna nå den eftersträvade positionen.
– De flesta kvinnorna och männen som börjar sin karriär strävar efter att nå ledande positioner, men även i detta tidiga skede möter kvinnor fler utmaningar än vad män gör. Kvinnor upplever ofta arbetsplatsen annorlunda än vad männen gör på grund av fördomar. Detta resulterar i att män tenderar att se en rakare väg framåt, säger Julie Coffman, partner på Bain som leder företagets jämställdhetsarbete.
Två av de viktigaste hindren för kvinnor på väg till toppen som rapporten identifierar är kulturella normer och fördomar – medvetna och omedvetna – på arbetsplatsen. Fördomar kan ta sig uttryck i exempelvis beslut om vem som är bäst lämpad att ansvara för ett viktigt projekt. Fördomarna kan även ta sig mer subtila former, till exempel kommentarer i utvärderingar, ifrågasättande av den kvinnliga medarbetarens engagemang och att administrativa arbetsuppgifter läggs över på henne utöver hennes ordinarie.
Studien visar att mönsret kan brytas och att de närmaste cheferna har ett stort ansvar för det. Cheferna bör stödja de kvinnliga medarbetarna i att bygga upp deras kompetens, men även uppmuntra och stärka de i deras strävan och tillit till att de klarar att uppnå den önskade positionen.
Att tidigt tala om att det är möjligt att avancera till högre positioner inom företaget och backa upp kvinnor genom konkreta åtgärder såsom daglig coachning, olika ledarskapsmodeller, individuella karriärplaner och genom att lyfta fram förebilder kan målet om att fler kvinnor ska göra karriär uppnås.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.