I början av oktober lanserades Sweden Tech Ecosystem, som listar data om svenska teknikbolag i syfte att effektivisera kontakten mellan bolag och investerare. Realtid kollar hur stort intresset är för statens nya investeringsplattform.
Så går det för statens investeringsplattform Sweden Tech Ecosystem

– Vi har märkt ett starkt intresse från framför allt svenska storstäder men har också uppmätt trafik från internationellt håll, med besökare från våra nordiska grannar, USA och Storbritannien, säger Lisa Nordlund, kommunikationsansvarig på Tillväxtverkets program Startup Sweden.
Plattformen listar data om svenska teknikbolag, och tanken är att underlätta kontakten mellan bolag och investerare och minska tröskeln för entreprenörer i olika stadier att få tillgång till finansiering.
Nätverk som kopplar samman entreprenörer med investerare är något som många aktörer lyfter fram. Statens lösning blev alltså Sweden Tech Ecosystem, som är en gemensam satsning från Tillväxtverket, Business Sweden, Vinnova och Svenska institutet.
Varför ska då staten, och inte marknaden, satsa på något som Sweden Tech Ecosystem?
– Vi ser att öppenheten kompletterar privata initiativ, som många gånger har en månadskostnad för användaren. Genom att öppna upp och erbjuda informationen kostnadsfritt kan vi både underlätta för fler att få en överblick över svensk tech, samtidigt som vi kan möjliggöra för fler entreprenörer i tidigt stadie att få tillgång till data kring exempelvis VC eller inkubatorer även innan de har möjlighet att betala för informationen, säger Lisa Nordlund.
Källa: Sweden Tech Ecosystem
Enligt henne är det ännu för tidigt att se några specifika mönster i hur informationen på plattformen används.
– Att äntligen kunna gå live med sajten är första steget, sedan kommer vi löpande använda data för att skapa kontinuerligt intresse. Inom kort planerar vi exempelvis att släppa en rapport som presenterar det svenska ekosystemet utifrån den data som samlas på databasen, säger Lisa Nordlund.
Rent tekniskt hämtar plattformen sina data på allt från webbsidor för exempelvis bolag och inkubatorer till pressmeddelanden och nyhetsartiklar. Satsningen är inte unik, utan andra länder har liknande system – något som Lisa Nordlund ser som en styrka eftersom det underlättar för investerare att ge en överblick över hur den internationella konkurrensen ser ut inom vissa specifika sektorer.
Plattformen har en budget på 500 000 kronor per år, vilket inkluderar kostnaden för databasen samt eventuella omkostnader. Plattformen är initialt upphandlad för tre år.




