Bredband med on-demand-tjänster och inspelningsbara dvd-apparater, dvr, har kommit att innebära ett allt större hot mot tv-reklamen. Internationella bedömare tror att marknaden når sin topp 2006 för att sedan inleda en längre nedgång.
Reklam-tv:s dagar är räknade

Mest läst i kategorin
Mediemätningsföretaget Zenitoptimedia spår en tillväxt för tv-reklamens andel av den totala reklamen under detta år och nästa, men sen blir det stopp. Det blir i sådant fall första gången sedan början av 80-talet då mätningarna inleddes som tv-reklamen minskar i förhållande till övrig reklam. Bland annat kommer reklamen istället att läggas på internet enligt Zenitoptimedia.
Deloitte & Touche publicerade i dagarna ytterligare en undersökning som visar att den nya teknologin gör att tv-bolagen inte når ut till samma publikmassa som tidigare med reklamen. Detta hävdar Deloitte & Touche leder till att bolagen måste börja se sig om efter alternativa intäktskällor.
Trenden i Sverige kan gå åt samma håll, men utvecklingen ligger troligtvis ett par år efter. En medieanalytiker som Realtid.se har pratat med tror dock inte att trenden kommer vara lika tydlig i Sverige som i övriga Europa. Han anser att Sverige och Norden kom vi igång sent med reklam-tv och därför fortfarande har en god tillväxt. Bolag som MTG och SBS har gjort stora investeringar i Östeuropa och där kommer reklam-tv att fortsätta växa ännu mer, tror han.
I Sverige ligger tv-reklamen bara på cirka 20 procent av den totala reklammarknaden, jämfört med dryga 30 procent i Europa.
– Man kan ju se att tv-bolagen börjar gardera sig och se till att de har flera intäktskällor än bara reklam. Att SBS som redan äger Kanal 5 köpte betalkanalen Canal+ är ju ett tecken på detta. En annan är att kanalerna satsar på till exempel spel som en alternativ inkomstkälla, säger analytikern.
Elisabeth Trotzig på IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, ser ingen nedgång för tv-reklamen i Sverige.
– Tvärtom just nu ser det väldigt bra ut och tv-reklamen ökar som andel av den totala reklammarknaden. Att blicka längre fram är oerhört svårt i och med att vi står inför ett teknikskifte till digital-tv. Det kommer att leda till ett större utbud av kanaler, vilket borde leda till att tv-reklammarknaden ökar. Samtidigt är det ju fler som ska slåss om tittarna, vilket kan leda till en prispress. Det är en svår balansgång och jag vågar inte säga åt vilket håll det kan tippa.
Elisabeth Trotzig tycker att det är svårt att göra så generella prognoser för den globala marknaden som Zenitoptimedia gör.
– Det ser ju så olika ut i olika länder. Man måste ha i åtanke att i vissa medelhavsländer är tv-reklamen hela 60 procent av den totala reklammarknaden.
Så du vågar inte förutspå reklam-tv:s död inom tio år?
– Tio år är en lång tid och mycket kan hända. Samtidigt känner jag inte till några medier som har dött än så länge så jag tror nog att den kommer att finnas kvar. Jag tror att många vill se reklam. Däremot tycker jag att det kan behövas en uppryckning när det gäller kreativiteten i reklamfilmer. Ingen vill ju se tråkig reklam.






