Realtid

MTV-chef hotar Crazy Frog

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 aug. 2005Publicerad: 23 aug. 2005

Svenska exportsuccén Crazy Frog kan snart bli förvisad från bästa sändningstid i tysk TV. Orsaken är massiva protester från arga tittare och viktiga annonsörer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Göteborgaren Daniel Malmedahl och stockholmaren Erik Wernquist, männen bakom Crazy Frog, ligger indirekt bakom ett uppblossande bråk mellan musikindustrin i Tyskland och tyska tv-kanaler.

”Da ding ding ding ding da da ding ding bing bing brimbrambram ba ba ba baaa BREEEEEEE!” Crazy Frog, eller The Annoying Thing, som grodan också kallats, är helt enkelt för irriterande. Nu hotar Catherine Muehlemann, chef för tyska MTV, att förbjuda all reklam för ringsignaler mellan klockan 16.00 och midnatt.

Mest klagomål får Crazy Frog, Tysklands populäraste – och mest hatade – ringsignal. Catherine Muehlemann förklarar att det inte bara är tittare som klagar på reklamen. Även finansiellt starka annonsörer knorrar.

Tyska MTV planerar att plocka bort reklamen för ringsignaler i oktober i år. Tyska Viva planerar att införa förbudet nästa vår.

Beslutet har upprört musikindustrin, som hävdar att musikkanalerna är ett viktigt forum för ringsignaler, som på senare tid blivit en viktig inkomstkälla för skivbolagen.

Patrick Parodi, ordförande för Londonbaserade Mobile Entertainment Forum tror att synergierna mellan ringsignalindustrin och musikindustrin kommer att öka ytterligare i framtiden.

– Vi ser en ringsignal (Crazy Frog) som blivit en singel som blivit mer populär än de största banden i musikindustrin. Vi ser bara toppen på isberget, säger han till Businessweek.

Enligt analysfirman Informa Telecoms & Media är marknaden för ringsignaler värd 4,9 miljarder per år. Hur mycket Crazy Frog dragit in till Jamba vill mobilföretaget inte avslöja, men Jamba erkänner att det är den mest populära ringsignalen genom tiderna.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS