Piratkopior tvingar programvarujätten att dumpa priserna i Kina. Svenskarna fortsätter snällt att betala.
Microsofts monopol spricker i Kina men håller i Sverige

Mest läst i kategorin
Microsoft sänker priset på paketet Office Home and Student 2007 från motsvarande 676 kronor 192 kronor.
– Det här är ett sätt att försöka få kineserna att betala, säger Nils Molin, vd för it-analytikerhuset IDC i Sverige.
– Microsoft tänker sig att så länge de kan hålla det här till Kina och det inte sprider sig till resten av världen så kannibaliserar det inte på intäkterna i andra länder.
Microsofts Kinachef Garth Fort säger till Financial Times att dumpningen orsakat en ”mycket bra” volymökning. Han överväger nu att sänka priset ytterligare.
För ett vanligt företag hade en så stor prissänkning inte kunnat kompenseras ens om volymen ökat flera hundra gånger. Men Microsoft är inget vanligt företag.
– Marginalintäkten är kanske 99,5 procent, eftersom produktkostnaden är noll, säger Nils Molin, vd för analytikerhuset IDC i Sverige.
Enligt IDC har Microsoft intäkter på närmare en miljard kronor om året bara för Office-paketet.
– Om de säljer en miljon kopior så går det direkt till sista raden. De enda kostnaderna är för manualen, som de brukar ta betalt för, och för själva skivan.
Marknadsandelen är 65 procent, eftersom IDC räknar in näringslivets programvaror för innehållshantering till webbsidor.
– Annars hade det varit hundra procent, säger Nils Molin.
– De har en extremt stark ställng. Så är det ju. Det finns konkkurrenter, men de har en monopolliknande ställning i och med att de är så pass duktiga som de är. Det är inte ett regleringsmonopol utan ett monopol av egen kraft.
Själva tycker Microsoft inte att företagets dominerande ställning satt konkurrensen ur spel.
– Jag tycker absolut att det är en fungerande marknad, säger Thomas Floberg.
– Jag tycker absolut att kunden har ett val. Jag tycker att det är inspirerande att de väljer våra produkter i så stor utsträckning.
– Visst har de rätt i att det finns alternativ. Man kan inte rikitgt skylla på Microsoft, säger Nils Molin.
Alternativen är dessutom gratis. Openoffice bygger på öppen källkod. Google Apps finansieras av reklam. Funktionaliteten är identisk. Formatet är kompatibelt. Ändå används de bara av betalningssvaga kunder och idealister.
Nils Molin har själv en dotter som just börjat studera. Han tyckte först att hon skulle välja något annat än Microsoft.
– När man börjar på universitetet har man ju inte så mycket pengar att röra sig med och Office-paketet kostar ju en tusenlapp.
Men så insåg han att det är ett handikapp i yrkeslivet att inte vara förtrogen med de vanligaste programmen.
– Så jag säger att det är klart att du ska köpa Word och Excel. Det är en bra beskrivning av vilken position Microsoft har.
Också motvilliga kunder betalar
till slut.
– I värsta fall får väl pappa hjälpa till, säger Nils Molin.
I Sverige tar Microsoft precis som i Kina hänsyn till hur många som använder kopior utan licens. Men någon press att sänka priset finns inte.
– Köper man Microsofts produkter i Sverige så betalar man i svenska pengar och får en svensk prissättning, säger Thomas Floberg.
– Det viktigaste är att göra det möjligt för målgruppen att köpa en programvra som de vill använda. Det ska vi se till. När jag pratar med kunderna så säger de att vi vill inte piratkopiera. Kunden vill köpa laglig mjukvara.
Atea, Dustin Partner, Insight och andra som köper volymlicenser av Microsoft säljer vidare till företagskunder för ett pris som de själva sätter.
Den som köper sin licens i butiker som Siba, Onoff, Dustin.se eller Webhallen betalar också vad återförsäljaren begär.
Thomas Floberg bestämmer vad återförsäljaren måste betala.
– Priset sätts lokalt efter en internationell prislista.
Hur stor marginal har du?
– Det finns ett visst utrymme. Jag kan inte kvantifiera det.
Är det okej att sälja med förlust för att ta marknadsandelar?
– Nej, vi måste hela tiden upprätthålla en viss nivå så att vi tjänar pengar. Men att komma in i marginaldiskussioner, det behöver vi inte göra. Det är vad kunderna är villiga att betala för produkterna som avgör.
– Kundens priskänslighet är självklart en del av det här.
Rika kunder betalar mer än fattiga, men får också flera program på köpet.
– Office som produkt finns i sju olika paketeringar, förklarar Thomas Floberg.
– Beroende på kundsegment har man olika priskänslighet och olika behov.
För en och samma kund är priset detsamma överallt.
Studentutgåvan kostar 999 kronor, eller 333 kronor per dator om man tar hänsyn till att licensen gäller tre datorer.
Den som köper en dator samtidigt kan få ner priset till 795 kronor. Därutöver finns det utrymme för lokala kampanjer.
Varför kan du inte sänka till 200 kronor?
– Sverige och Kina har ju olika prislägen. Det är en annan köpkraft i Kina än i Sverige.
– Vi har en global prissättningsstrategi med utrymme för lokala justeringar beroende på marknaden och på kundernas köpkraft och priskänslighet.
– Jag ser inte det som något annorlunda än för vilket annat företag och vilken annan produkt som helst.
I Kina är 80 procent av all programvara som används piratkopierad, enligt programvaruföretagens lobbyorganisation Business Software Alliance, BSA.
I Sverige är andelen program utan giltig licens 25 procent enligt IDC som undersökte marknaden åt BSA i somras.
IDC har också fått i uppdrag att räkna ut att programvaruindustrin därmed förlorar 2,1 miljarder kronor varje år i uteblivna intäkter – jämfört med om alla som använder en illegal kopia hade betalat.
I själva verket är alternativet till illegala kopior sällan att betala utan snarare att välja något som är gratis eller att klara sig utan. Betalningsviljan är ju som Microsoft konstaterat högre hos de rika.
BSA, med Microsoft som största medlem, håller med om att det är missvisande att utgå från att alla kan betala. 2,1 miljarder är ett fantasibelopp.
– Ja, den siffran är det svårt att hålla konkreta och tydliga argument för, säger BSA:s presskontakt Henrik Freudenthal.
– Det blir rätt mycket spekulationer naturligtvis.
Varför använder ni beloppet 2,1 miljarder kronor ändå?
– Det är klart att 25 procent av all programvara skulle innebära enromt mycket pengar också på andra sätt. Kanske mer än så.
Varför skulle det vara mer än 2,1 miljarder kronor?
– Det är enorma summor i uppgraderingar och sidoprogram.
Microsoft har utretts och fällts flera gånger både i EU och i USA för att ha utnyttjat sin dominerande ställning.
I Sverige har Konkurrensverket prövat frågan tre gånger men inte hittat några invändningar.
Om Konkurrensverket skulle komma fram till att ett företag missbrukar sin dominerande ställning på ett sätt som strider mot konkurrenslagen så kan verket bestämma att företaget måste sluta med det. En domstol kan döma företaget till en konkurrensskadeavgift.






