100 miljoner dollar – kan en simmare vara vara värd så mycket? Michael Phelps är årets mesta OS-atlet och är nu ett hett byte i sponsor- och reklamsammanhang.
Michael Phelps simmar i pengar

Mest läst i kategorin
Är han den nye Michael Jordan eller Tiger Woods?
Med sina 14 OS-guld är simmaren Michael Phelps, 23 år, en av de största OS-atleterna någonsin. Många skulle säga den bästa någonsin – åtminstone säger antalet OS-guld just detta.
Som stor idrottstjärna är han också värd sin vikt i sponsor- och reklamavtal. Efter framgångarna i Peking, där Phelps slagit OS-rekord genom ta åtta guld, står företagen i kö. Alla vill dra nytta av simmarens stora popularitet bland hans så kallade Phans. På den sociala nätverkarsajten Facebook är över 795.000 människor officiella Phans. Den siffran ökade med hela 120.000 bara i går måndag.
Michael Phelps har redan ett stort antal kontrakt – med företag som Visa, Speedo, Omega, Hilton och AT&T. Visa var särskilt påpassliga att köra ut uppdaterad reklam när Phelps bröt olika barriärer under sin OS-guldresa.
Guldgossens agentur Octagon är väl medvetna om detta faktum. Octagons chef för den olympiska sportdivisionen, Peter Carlisle, har sagt till The Wall Street Journal att han förväntar sig att Phelps nuvarande inkomst på 3-5 miljoner dollar per år kommer att minst fördubblas efter Pekingbravaderna.
Peter Carlisle uppskattar värdet av de åtta Pekinggulden till 100 miljoner dollar, utsträckt över en livstid.
Michael Phelps simmar i en dräkt från baddräktstillverkarna Speedo. Företaget erbjöd honom 1 miljon dollar om han skulle vinna sju guldmedaljer i OS. Nu rycker andra företag honom i ärmarna.
– Michael Phelps skulle vara värd 40 eller 50 miljoner dollar för Nike, säger Howard Bloom, lärare i sportmanagement vid Algonquin College i Ottawa. Enligt Bloom skulle Phelps profil vara nog för att Nike skulle kunna lansera ett stort badklädesmärke, och han förutspår ett stort budkrig på simhjälten.
I dagarna lanseras en helt ny sportdryck i USA. PureSport har norpat Michael Phelps som språkrör och affischnamn. Bolaget bakom drycken, Human Performance Labs, är knappt ett år gammalt. Även sponsoren Kellogg förväntar sig en hacka tillbaka på sina investeringar.
Phelps agent Peter Carlisle får en lång rad förslag från företag som vill slå mynt av framgångarna. Ett av dem bokstavligt talat, i form av minnesmynt. Flera bok- och filmkontrakt har presenterats.
Tv-kanalen NBC sänder OS i USA och noterade på lördagen amerikansk tid sin största tittarsiffra på 18 år. Hela 31,1 miljoner som satt klistrade framför burken när Phelps slog OS-rekord
Nu återstår att se hur lång Phelps tid i rampljuset blir. Simsporten syns inte lika frekvent i media och i tv-rutan. Det är lättare för en golfputte som Tiger Woods, som kan visa upp sig oftare i tv än en simmare.
För Michael Phelps kan inte vänta till nästa OS, i London 2012. Amerikanerna behöver få se honom som talkshow-gäst, behöver få lära känna den eventuella personligheten bakom sportbravaderna.
Kan Michael Phleps charma publiken på ett sätt som Mark Spitz misslyckades med? Eller kommer han att trampa vatten?
Källor: Wall Street Journal, Business Week, Times.




