Nätbanker som inte sysslar med rådgivning kan inte hamna i intressekonflikter, säger Avanzas vd Rikard Josefson med anledning av FI:s önskan om ett totalförbud mot kickbacks.
Josefson om kickbacks: Mer relevant att fråga pensionsbolagen
Mest läst i kategorin
Finansinspektionen vill förbjuda kickbacks inom fondbranschen. Det säger Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen till SVT Nyheter:
– Risken med kickbacks är att man helt enkelt i för stor utsträckning driver försäljning mot det som är gynnsamt för det egna företaget i stället för det som är bra för kunden.
Nu efterfrågar Rikard Josefson, vd på Avanza, en nyansering av debatten.
– Vi tycker det blir konstigt när man blandar ihop plattformar som inte sysslar med rådgivning med aktörer som sysslar med rådgivning, säger Josefson och fortsätter:
– Risken att man hamnar i en situation där man har incitament att sälja en fond med högre avgift än en fond med en lägre avgift, finns ju där när man sysslar med rådgivning. Men våra kunder sorterar ju själva ut vilka fonder de vill investera i. Vi talar inte om för kunden vad den ska göra. Det innebär att vi inte kan hamna i en intressekonflikt.
Såväl Avanza som Nordnet har hamnat i fokus i debatten om kickbacks, men enligt Rikard Josefson vore det mer relevant att tala om andra aktörer.
– Man ska vara medveten om att Folksam, Länsförsäkringar, Skandia och alla andra som distribuerar fonder åt externa fondbolag, får returprovisioner. Och pensionsbolagen sysslar dessutom med rådgivning så där tycker jag frågan är mer relevant.
Han vänder sig också mot att begrepp som ”dolda avgifter” förekommer i debatten om nätbankernas kickbacks.
– Jag kan inte prata för andra, men vi har inga dolda avgifter. Vi rapporterar otroligt tydligt till våra kunder exakt vad de betalar för varje produkt och hur mycket som går till Avanza.
Vad skulle ett förbud mot fondprovisioner betyda för Avanza?
– Vid årsskiftet hade vi ungefär 150 miljarder kronor i fondvolymer, inklusive vårt eget fondbolag och externa fonder. Vi har intäkter på ungefär 35 baspunkter på det. Men om man förbjuder returprovisioner så måste vi hitta ett annat sätt att ta betalt. I England, där man har provisionsförbud, har vissa bolag plattformsavgifter i stället.
Samtidigt vore det inte helt oproblematiskt att hitta nya sätt att ta betalt på, enligt Rikard Josefson.
– Eftersom vi redovisar så exakt hur vi tar betalt tycker vi att dagens system är konsumentvänlig och tydligt. Förbjuds systemet gäller det att hitta andra sätt att ta betalt på som är transparenta och begripliga för kunden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.