Realtid

"Jag känner mig mycket optimistisk"

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 nov. 2009Publicerad: 27 nov. 2009

Ett företag som inte oroas i lågkonjunkturen är godisföretaget Cloetta, vars vd Curt Petri ser stora möjligheter efter uppdelningen från finska Fazer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framgår av Cloettas nya årsredovisning som offentliggjordes under fredagen.

Klicka här för att läsa årsredovisningen.

Petri skriver där att Cloetta nu har genomgått sitt första verksamhetsår som självständigt bolag efter uppdelningen från Fazer, och att han är nöjd med resultatet på många områden.

– Våra ansträngningar har gett effekt, säger han och pekar på flera punkter:

• Många av Cloettas varumärken har gått framåt och stärkt sina positioner.

• Effektiviteten i produktionen förbättrades mer än någonsin tidigare.

• Det ekonomiska utfallet blev bättre än vad som förutsågs vid delningen från Fazer.

• Cloetta har ”många intressanta och spännande nyheter på gång”.

ANNONS

– Jag känner mig mycket optimistisk inför framtiden, och utvecklingen hittills ger starkt stöd för att vi på sikt kommer att leva upp till de långsiktiga målen, skriver Petri i årsredovisningen.

Bolaget har perioden september 2008 till augusti 2009 som bokföringsår, och kommer därför nu med årsredovisningen om sitt gångna år.

Bland de mål som står i årsredovisningen framgår att Cloetta som snitt över en femårsperiod ska öka intäkterna med i snitt 3 procent per år.

Därtill kommer intäktsökningar av samarbeten och företagsköp.

För lönsamheten är målet enligt årsredovisningen att Cloetta ska ha en rörelsemarginal på 8 procent.

Cloetta beskriver även sin strategi i fem punkter:

1) Förbättra försäljningsarbetet i Sverige.

2) Expansion i Norden genom företagsköp och samarbeten.

ANNONS

3) Produktutveckling.

4) Satsa på kompetenta medarbetare.

5) Effektivisera verksamheten.

I Sverige vill Cloetta ta bättre vara på sitt starka varumärke, och även använda det inom andra produktsegment.

Samarbete har exempelvis inletts med SIA Glass vilket ska leda till att glassprodukter med smaker från Cloetta-produkter ska lanseras under 2010.

Produktnyheter, marknadsföring och säljstöd ska ”stärka förutsättningarna i butik”.

Petri pekar i årsredovisning på att Cloettas varumärken ”inte kunde ges möjlighet att utvecklas till sin fulla potential” under Cloetta-Fazer-tiden.

– För ett självständigt Cloetta ser jag stora möjligheter för många av våra välbekanta och populära varumärken att med rätt stöd och utvecklingsinsatser ta framträdande positioner på sina respektive segment på marknaden.

ANNONS

Vad gäller samarbeten i Norden lyfter Cloetta fram samarbetet med finska företaget Oy Panda, som säljer Cloettas produkter i Finland medan Cloetta säljer Pandas produkter i Sverige.

– Pandasamarbetet har bland annat inneburit att Cloettas produkter kompletterats med lakritsprodukter, säger vd Curt Petri i sitt vd-tal.

I Danmark blir Beauvais ny distributör av Cloettas produkter från och med april 2010.

Inom produktutvecklingen pekar Petri på Cloettas styrka med att erbjuda ”goda kombinationer”.

– Det har varit och kommer att vara Cloettas utgångspunkt; kex och choklad, toffee och choklad, skum och choklad, nötter och choklad är några exempel.

– Mer av Cloettas goda kombinationer kommer framöver.

Efter uppdelningen från Fazer fokuserar Cloetta åter sin bas till Ljungsbro, 1,5 mil från Linköping där även resurser för produktutvecklingen återigen samlas.

– Ljungsbro och vårt ursprung blir därmed motorn för att hitta och ta fram attraktiva produkter som åter ska ge Cloettas varumärken den uppmärksamhet de förtjänar, skriver Petri i vd-talet och indikerar att varumärkena försummades under Fazer-tiden.

ANNONS

I årsredovisningen beskrivs även godismarknaden totalt sett. Där står att det köps godis för 16 miljarder kronor per år i Sverige i konsumentledet.

Rensar man bort tuggummi, så är Cloetta tvåa på godis i Sverige efter Kraft Foods.

Cloetta har en marknadsandel på 13 procent medan Kraft har en andel på 30 procent.

Realtid.se skrev nyligen om att amerikanska stjärninvesteraren Warren Buffett äger aktier i Kraft.

Trea på marknaden är Malaco-Leaf med en andel på 12 procent.

Totalt sett låg den svenska marknaden ungefär oförändrad, varav efterfrågan på choklad ökade, sockerkonfektyr ökade lite, medan tabletter minskade.

Cloetta har 85 procent av sina intäkter från Sverige.

Cloetta kom redan i oktober med sin resultatrapport för bokföringsåret, så de siffrorna är kända sedan tidigare.

ANNONS

Någon lysande utveckling var det inte.

Rapporten visade att Cloettas intäkter minskade med 15 procent till 1,2 miljarder kronor.

Och med ett resultat efter skatt på 6 miljoner kronor var lönsamheten inget att skryta med, även om det var en stor förbättring från -63 miljoner året innan.

Nästa hållpunkt är den 18 december då Cloetta presenterar resultatrapport för sitt första kvartal, perioden september-november 2009.

Då får man se
om det kommer att synas tecken på den optimism som vd Curt Petri ger uttryck för i årsredovisningen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS