<pufftextlänk>Årets säsong av Idol blev en succé och en kassako för tv4.</pufftextlänk> Programmet är ett exempel på hur medier i dag allt oftare använder interaktivitet för att väcka intresse och tjäna pengar.
Idol 2005 – guldgruva för tv4

Mest läst i kategorin
Det är inte bara Agnes Carlsson som var glad efter årets omgång av Idol. Tv4 kan konstatera ännu en succé. 1,7 miljoner tittare följde Agnes och Sebastian under programmet i fredags. Det kan jämföras med förra året då finalen hade 1,3 miljoner tittare.
– Nu är vi extremt laddade inför uppstarten av Idol 2006, säger Åsa Sjöberg, programchef på tv4.
Under programseriens gång har tittare själva fått vara och bestämma vem som ska vinna finalen. Enligt Erik Lundbom, medieanalytiker på Observer Sverige, är det en tydlig trend att medier börjat använda interaktivitet, som till exempel sms.
– Medier använder oftare ny teknik för att skapa intresse och en dialog med tittarna. Folk ska tycka till och de får vara med att avgöra. Vilket i det här fallet genererar mer intäkter, säger Erik Lundbom.
Under finalen formligen strömmade röster in. Nära 1,1 miljoner röster ringdes eller sms:ades in till programmet. Då sms-rösterna och samtalen kostade runt 5 kronor innebar bara detta intäkter på runt 5 miljoner kronor. Hur mycket av detta som går direkt ner i kanalens ficka vill ingen på tv4 kommentera.
Med tittarrekorden följer även sponsor- och reklamintäkter liksom intäkter för kringartiklar. Hur mycket det handlar om vill ingen på tv4 gå in på.
– Vi kan bara säga att tittarsiffrorna och antalet röster är oerhört glädjande, säger Göran Ellung, informationsdirektör på tv4.
Yvonne Edenholm
08-545 871 31





