Realtid

Ica i ketchupfight med Procordia

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 aug. 2008Publicerad: 28 aug. 2008

Det har blossat upp ett ketchupkrig i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I ena ringhörnan återfinns Ica, i den andra står Procordia. Kampen gäller bland annat hur mycket en flaska Felix tomatketchup ska kosta.

– Världsmarknadspriset på tomatpuré har nästan fördubblats under den skördeperiod vi har bakom oss. Vi har aviserat en prishöjning som vi står fast vid. Ica har inte accepterat det, säger Helena Giertz, informationsdirektör på Procordia Food, till TT.

I avvaktan på att de två bolagen ska enas om prislapparna har Ica centralt slutat att köpa in – och därmed sälja – vissa av Procordias varor.

– Det är ett sätt i förhandlingsarbetet. Sedan är det inte så att alla produkter är borta. Det är ett tiotal tomatrelaterade produkter som ketchup och tomatpuré som det är tillfälligt köpstopp på, säger Ica:s presschef Staffan Ekengren till TT.

Han förnekar att tilltaget är ett sätt för Ica att förmå kunderna att köpa mer ketchup av livsmedelsjättens eget märke.

– Nej, det är det inte. Det finns väldigt många ketchupmärken i Ica:s sortiment och det ska det fortsätta att göra, säger Ekengren.

Staffan Ekengren tror inte att kunderna kommer att börja köpa middagsmaten i andra butiker när de inte hittar sin vanliga ketchupflaska hos Ica. Inte heller har han fått några reaktioner från besvikna kunder som vill ha sin Felix-ketchup på matbordet.

– Nej, vår uppgift är att hålla tillbaka matpriserna så mycket vi kan. Jag tror att kunderna har förståelse för att vi vill hålla tillbaka priserna, säger Ekengren.

ANNONS

TT: Ica är ju ett vinstgivande bolag som delägs av en börsnoterad koncern med målet att tjäna pengar. Är inte Ica intresserat av höga matpriser?

– Det är klart att vi också måste ha en affär i det här, det är självklart. Men med den konkurrens som är och med den diskussion som är om höga matpriser är det viktigt för oss att hålla tillbaka prisökningarna så mycket som vi kan, säger Ekengren.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS