Realtid

Foppa tar strid mot toffelpirater

Sara Johansson
Uppdaterad: 27 juli 2007Publicerad: 27 juli 2007

Foppa-toffeln har slagit igenom stort. Kopieringen av succéskon är nu nära att stoppas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Crocs-toffeln, mer känd som Foppa-toffeln, har fått konkurrens av alltfler lågpriskopior. Men snart kan det vara slut med toffelkopiorna.

Det amerikanska moderbolaget som står bakom Crocs har tagit hjälp av advokater för att försöka få ett stopp på kopieringen, enligt Sydsvenskan.

– Det kommer att bli ett stopp på kopiorna. Jag tror att vi har löst problemet inom ett halvår, säger Magnus Söderlund, vd för Pforce, till tidningen.

Magnus Söderlund är irriterad över det växande utbudet av kopior.

– Det är dåligt för oss. De som inte känner till vad Crocs är får en skev bild. De kan tycka att vi säljer likadana skor mycket dyrare, säger han till Sydsvenskan.

Peter ”Foppa” Forsberg äger Pforce som har försäljningsrättigheterna för skon i Skandinavien.

Namnen på kopiorna varierar. Ibland kallas de till och med för Foppa-tofflor, även om det är förbjudet att använda det skyddade namnet Foppa i sådana sammanhang.

Trots mängden av kopior har ändå inte försäljningen av riktiga Crocs påverkats. I år räknar Pforce med att sälja 600.000 Crocs-skor i Skandinavien.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS