Mitt i bilkrisen kommer branschens lysande stjärna Sergio Marchionne på blixtvisit till Stockholm för att delta i en paneldebatt om bilindustrins framtid.
Fiat-chefen till Sverige

Mest läst i kategorin
Paneldebattens initiativtagare är Jacob Wallenberg från Investor AB och Salvatore Grimaldi från Grimaldi Industri AB.
Även Scanias vd Leif Östling och bilprofessorn Christer Karlsson uppges delta enligt inbjudan från Zap PR.
Och det blir ingen kort debatt. Tanken är att den ska pågå i 3,5 timme, från klockan 11.30 till 15.
Paneldebatten kommer att hållas i Grand Hotell i Stockholm i januari. Realtid.se kommer att vara där.
Det var Giovanni Agnelli som grundade Fiat år 1899, och familjen kontrollerar fortfarande bolaget Exor som äger 30,5 procent av Fiat.
När Giovannis sonson Umberto Agnelli dog år 2004, utsågs tidigare Ferrari-chefen och rallyföraren Luca di Montezemolo till ordförande i Fiat.
Och kort därefter utsågs Marchionne av di Montezemolo till ny Fiat-vd i juni 2004.
Fiat gick inte bra, men radarparet di Montezemolo och Marchionne lyckades få bolaget att gå med vinst igen.
I våras framkom att Fiat går ihop med krisdrabbade Chrysler till att bli världens femte största biltillverkare.
Marchionne var då på offensiven och ville även ta över krisdrabbade GM:s hela Europa-verksamhet inklusive Saab.
Det blev dock inget av det, och i samband med finanskrisen började Fiat visa förlust igen.
Marchionne är numer även vd för Chrysler, och har utlovat att Chryslers förluster ska upphöra redan nästa år.
Hela Fiat är värt motsvarande 130 miljarder kronor på Milanobörsen.
Aktien hade en topp på 23-24 euro sommaren 2007 och föll sedan till 3-4 euro i februari 2009.
Sedan dess har aktiekursen återhämtat sig och ligger nu kring 10 euro.
Som jämförelse är Toyota värt över 1000 miljarder, Daimler (där Mercedes ingår) kring 400 miljarder, och Volkswagen kring 300 miljarder.
Förutom bilmärket Fiat ingår Ferrari, Maserati, Alfa Romeo och Lancia i bolaget, traktortillverkaren CNH och lastbilstillverkaren Iveco.
Marchionne själv råkade illa ut i november 2007 då han kraschade med sin Ferrari 599 GTB Fiorano på en motorväg i Schweiz.
Marchionne har själv beställt ett exemplar av Alfa Romeos nya modell 8C Competizione som byggs i en begränsad upplaga på 500 bilar:
Scanias presstalesman Hans-Åke Danielsson hör av sig via telefon.
Vad tror du att Scania-vd:n Leif Östling kommer att ta upp under debatten?
– Det kommer väl att handla om vad som behövs för att bilindustrin ska finnas kvar.
Danielsson understryker att det är stor skillnad på personbilar och lastbilar.
– Lastbilar är en industriprodukt medan bilar är en ”fashion-produkt”.
– Ingen köper en lastbil eller buss om det inte finns något arbete att utföra.
– En personbil kan man köpa för att imponera på grannen med, medan lastbilar och bussar säljs på låga driftskostnader och hög tillgänglighet.
Märker ni av Iveco i konkurrensen på lastbilsmarknaden?
– Iveco är en ganska regional spelare, som är stark framför allt i Medelhavsländerna.
Iveco är exempelvis störst på lastbilar i Italien och Spanien.
– Men visst är de en konkurrent.
– De finns även i Skandinavien, och har ett ganska starkt fäste i Tyskland.
Enligt Danielsson är Mercedes störst totalt sett på tunga lastbilar i Europa, med en marknadsandel på över 20 procent.
Sedan kommer bland annat Scania som har en marknadsandel kring 15 procent.
Iveco och Volvo-ägda Renault-lastbilarna kommer sedan, varav Iveco har kring 12 procents marknadsandel.
Både Iveco och Scania hör till de få lastbilstillverkare som har visat vinst.
Tror du att Leif Östling lär byta några ord med Sergio Marchionne om samarbetsmöjligheter mellan Scania och Iveco?
– Hahaha! Jag har ingen uppfattning om vad de kan komma att prata om.
– Vi är öppna för samarbeten om det finns en ”win/win-situation”.
– I övrigt har jag inga kommentarer.
Volkswagen håller precis på att stärka greppet om Scania, och har senast aviserat att ägarandelen i Scania läggs i ett separat holdingbolag där även Volkswagens ägande i tyska lastbilstillverkaren MAN läggs.
Vad innebär det för Scania?
– Vi har inte hört något om det, säger Danielsson.






