Realtid

"Det går inte att nå nirvana"

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 sep. 2008Publicerad: 25 sep. 2008

Peter Kürpick, webbtjänst-guru och toppchef på tyska Software AG som köpte marknadsledaren Webmethods, konstaterar att näringslivets sug efter it är omättligt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under en branschdag i Stockholm i veckan berättade Peter Kürpick om hur webbtjänster tagit över efter traditionella jätteapplikationer på företagens it-avdelningar.

Service Oriented Architecture eller SOA, att låta flera webbtjänster tillsammans utföra en arbetsprocess, har varit ett buzzword i it-världen i många år.

– Vi ser att användandet ökar, särskilt inom bank, telekom och energi där det gäller att kunna reagera snabbt på förändrade regler, säger Peter Kürpick till Realtid.se.

Webbtjänster har blivit en förutsättning för att hinna anpassa it-stödet till verkligheten. Då är det viktigt att it-avdelningen kan hålla reda på alla nya varianter som företaget behöver.

– När du har ett hundratal webbtjänster så måste du kunna hantera vem som får använda dem var och när, både i och utanför det egna företaget.

Det är lätt att tappa kontrollen över alla varianter.

– Det behövs verktyg för att hantera tjänsterna under hela livscykeln, säger Peter Kürpick.

Nästa steg är Business Process Management eller BPM – att automatisera delar av verksamheten genom att länka samman webbtjänster som var och en utför en liten, väl definierad arbetsuppgift.

ANNONS

Software AG använder försäkringsbolaget Uniqa i Österrike som exempel.

– De har automatiserat hela verksamheten fullständigt, från den första kontakten med kunden till leverans av försäkringsbrevet, end to end.

Slutligen är det möjligt att analysera vad som händer, medan det händer – i realtid.

Bara de allra största, som Motorola och Deutsche Bank, har gett sig på det.

Har de uppnått nirvana nu?

– Det går inte att uppnå nirvana. It är ett område där det alltid kommer nya idéer.

Den programvara som används för att koppla samman flera stordatorsystem brukar kallas för middleware. Det är här SOA och BPM kan göra nytta.

– Förr i tiden användes middleware för att integrera olika system. Nu används det för att driva en process med hjälp av en uppsättning webbtjänster, säger Peter Kürpick.

ANNONS

– SOA och BPM är etablerad teknik i dag. Under de närmaste tio åren kommer vi att få se SOA och BPM tillämpas i alla branscher.

Googles inbrytningsförsök på mobilmarknaden är ett exempel.

– Det är svårt att sälja en smartphone utan att kunna anpassa sig till de senaste tjänsterna. Den som väntar på nästa version kommer för sent. Det är nödvändigt att kunna anpassa sig i realtid. Det är möjligt med SOA.

– I dag har tekniken bakom det som kallas middleware mognat fullständigt. Nu handlar det om att överblicka verksamheten, att skaffa sig ett holistiskt perspektiv. Det handlar mer om att vänja sig än om teknik.

Software AG omsatte motsvarande sex miljarder kronor 2007. Ändå hade de råd att köpa amerikanska marknadsledaren Webmethods för drygt tre miljarder kronor samma år.

– Jag var en av de nyckelpersoner som såg till att affären blev av, säger Peter Kürpick.

I dag är det han som bestämmer över produktutvecklingen för Webmethods.

Innan affären hade Software AG tretusen kunder och Webmethods ettusen.

ANNONS

Nu vill Peter Kürpick sälja Webmethods produkter till sina gamla kunder. Hittills har ungefär var tionde nappat.

– Vi förväntar oss att få en hävstångseffekt på försäljningen under ett antal år framöver.

Vad är din budget för ytterligare uppköp?

– Jag kan inte ge dig något belopp, men allt upp till en halv miljard euro är genomförbart. Det beror på vilka möjligheter som visar sig. Vi bevakar ständigt marknaden. Vi gjorde sju uppköp på tre år. Vi kommer att göra fler.

Kan det bli fråga om ännu större företag?

– Kanske med en annan finansieringsmodell.

Vad är sannolikheten för att ni själva blir köpta?

– Mycket liten. Grundaren har placerat sina aktier i en stiftelse som äger 35 procent av företaget. I stadgarna finns en klausul om att stiftelsen inte får sälja. Det ger oss en hygglig trygghetsnivå för att kunna planera långsiktigt.

ANNONS

Kommer resten att marknaden fortsätta att köpa upp varandra?

– Ja, de sammanslagningar vi sett kommer att fortsätta länge. Det är en global bransch. Skalbarhet är allt. Det handlar om att kunna erbjuda en globaliserad verksamhet.

Blir stiftelsen ett handikapp för Software AG?

– Nej, vi har redan växt med hundra procent på tre år, 25 procent bara i år, helt organiskt.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS