Mobilföretaget Jamba har råkat ut för ett svårt bakslag. Tv-reklamen för storsäljande ringsignalen Crazy Frog får inte visas förrän efter läggdags i Storbritannien.
Crazy Frog lurar barn

Mest läst i kategorin
The Advertising Standards Authority har förbjudit tv-reklam för Crazy Frog fram till och med klockan nio på kvällen i Storbritannien. Anledningen är att tv-reklamen dragit på sig rekordmånga klagomål från föräldrar till barn som lurats att tro att nedladdningen av ringsignaler, logos och skärmsläckare är en engångsnedladdning när det i själva verket handlar om ett dyrt abonnemang.
Mobilföretaget Jamba har försökt få förbudet upphävt av Högsta domstolen, som nu har avvisat Jambas anmälan.
– Högsta domstolens beslut är oerhört skadligt för Jamba eftersom företaget inte kan marknadsföra sig mot sin viktigaste målgrupp, barn under 16 år, säger en analytiker till Mediaguardian.
Marknaden för ringsignaler värderas till 4,9 miljarder per år. Hur mycket Crazy Frog dragit in till Jamba är inte känt, men enligt företaget är ringsignalen den mest populära ringsignalen genom tiderna.
Bakslaget i Storbritannien är inte det enda som drabbat Jamba. I augusti gick Tysklands MTV-chef, Catherine Muehlemann, ut och förklarade att Tyska MTV planerar att helt plocka bort reklamen för ringsignaler mellan klockan 16.00 och midnatt i oktober i år. Tyska Viva planerar att införa ett liknande förbud nästa vår. Anledningen är att tittare och även annonsörer klagat på att reklamen är alltför irriterande.






