Det anrika brittiska sportbilsmärket lockas av F1-chefen Bernie Ecclestone.
Aston Martin överväger Formel 1

Mest läst i kategorin
Det skriver Timesonline.co.uk.
Flera F1-stall hotar med att lämna serien av ekonomiska skäl, skriver tidningen.
Men tre nya funderar på att gå med:
• Aston Martin:
• Lola
• en amerikansk satsning
Ecclestone har utlovat ett stöd på 360-370 miljoner kronor för att få in nya racingstall till bilracingserien Formel 1.
Det innebär att tre nya stall har möjlighet att av honom få vardera 85 miljoner kronor i startersättning och vardera 35 miljoner kronor i ersättning för övriga löpande kostnader såsom resor.
Och så väntas nya regler som gör att varje F1-stall får spendera max 360-370 miljoner kronor per år.
Hittills finns det stall som spenderat 3-4 miljarder kronor ett år.
Aston Martins ordförande David Richards inväntar nu enligt Timesonline bara att bilsportorganisationen FIA ska besluta om budgettaket, och att FIA:s president Max Mosley ska visa att han vill få med Aston Martin i F1-cirkusen.
Så fort de två kriterierna är uppfyllda, kommer Richards att trycka på knappen för att inleda sin F1-satsning skriver Timesonline.
– Det här är en jättebra tid för att lansera ett F1-stall, säger Richards till tidningen.
– Om budgetarna begränsas till en rimlig nivå, så kommer alla att tjäna på det.
– I stället för att Formel 1 blir en tävling om vilket stall som har mest pengar, så blir det en tävling om ingenjörsskap och fiffighet, och bra förare som kan visa upp sin skicklighet – så som det var ursprungligen.
Blir det något kommer Richards F1-stall ha cirka 140 anställda, medan stall som McLaren har uppåt 1.000 anställda.
Lola har tidigare varit med i Formel 1 men drog sig ur för tolv år sedan.
Aston Martin bedöms dock vara den mest seriösa satsningen skriver Timesonline.
David Richards var tidigare stallchef i F1-stallet Benetton-Renault.
Richards var på väg att komma med i Formel 1 med ett nytt stall för två år sedan.
Finansiärer från Mellanöstern med 550 miljoner kronor att satsa, var redo att köra igång stallet.
Men den gången blev det inget av.
Richards var med och köpte huvuddelen av bilmärket Aston Marton av Ford år 2007 för nästan 6 miljarder kronor.
Pengarna kom från Kuwait och brittiska affärsmannen John Sinders.
I dagsläget finns det tio F1-stall, och i årets säsong efter tre lopp är ställningen följande mellan stallen enligt Formula1.com:
1) Brawn-Mercedes, 36 poäng
2) RBR-Renault, 19,5
3) Toyota, 18,5
4) McLaren-Mercedes, 8
5) BMW-Sauber, 4
6) Renault, 4
7) STR-Ferrari, 4
8) Williams-Toyota, 3,5
9) Ferrari, 0
10) Force India-Mercedes, 0
Varje stall har två förare med varsin bil.
Fiat-ägda Ferrari-stallet har haft en katastrofartad inledning på året, och flerfaldige världsmästaren Michael Schumacher som fortfarande är knuten till Ferrari rekommenderar nu att stallet lägger allt krut på att utveckla en ny F1-modell som kan vinna nästa år skriver Sportbladet.
Stallchefen Stefano Dominicali vill dock inte ge upp årets säsong ännu enligt tidningen, utan uppger att stora ändringar av bilen görs. Kostnaden för det beräknas till 150-200 miljoner kronor skriver Sportbladet.
Dominicali avser därför se hur det går åtminstone i två lopp till innan strategin ändras.
Klicka här för att lyssna på ljudet från Aston Martin-bilarnas motorer.
Idrottens Affärer skriver att brittiska affärsmannen Richard Branson är en av de som är vinnare på F1-stallet Brawn GP:s otippade framgångar i årets säsong.
Stallchefen Ross Brawn köpte Hondas tidigare F1-stall för en dollar, bytte till Mercedes-motorer – och ligger nu hittills i år etta bland alla F1-stall.
I stallet ingick enligt IA tillgångar för 1,6-1,7 miljarder kronor, så Honda lär inte vara jätteglada nu.
Branson möjliggjorde Brawns satsning genom att ingå ett sponsoravtal med Brawn veckan före årets F1-premiär.
Avtalet innebar att Branson betalar Brawn drygt 2 miljoner kronor per F1-tävling i år.
Och eftersom säsongen redan gått så bra för stallet, så har Branson nu även gjort upp med Brawn om att vara sponsor för stallet nästa år också.
Enligt det avtalet ställer Branson därmed upp med en garanti på 250 miljoner kronor som säkrar Brawns möjligheter att tävla i F1 åtminstone till och med år 2010.
Avtalet innebär även att Bransons bolag Virgin får ensamrätt på att sälja reklam på Brawn-bilarna, och Virgin får även en andel av F1-stallets intäkter.
Bransons satsning har redan börjat återbetala sig stort.
Enligt IA kan den reklam för Virgin på Brawn-bilarna som syntes i årets första F1-lopp, värderas till över 80 miljoner kronor.
Det framgår enligt beräkningar av Margaux Matrix Digital Eye, skriver IA.
Aston Martin har ingen officiell återförsäljare i Sverige, men i Norge säljs bilmärket officiellt av återförsäljaren AS Insignia som även säljer en del Aston Martin-bilar till Sverige.
Realtid.se får tag på Insignias försäljningschef Thomas Övreseth, som är helt lyrisk över Aston Martons värstingmodell One-77.
– Det är en prototyp som lanserades på bilmässan i Genève i mars.
– Det är ett mycket speciellt projekt. Bilen tillverkas bara i 77 exemplar.
– Att den heter ”One” också har att göra med att kunden själv får utforma bilens inredning och en del detaljer på utsidan så att varje exemplar blir unikt.
– Ditt exemplar blir det enda av de 77 bilarna som är utformad på ditt sätt.
Priset för en One-77 liger på 1,2 miljoner pund plus avgifter.
Det blir 11-12 miljoner norska kronor plus moms och engångsavgifter, i slutändan därmed totalt 16-17 miljoner norska kronor – motsvarande cirka 20 miljoner svenska.
Är det någon som beställt en ännu i Norge?
– Nej, jag tror inte att någon i Norge vill göra det nu i dessa ekonomiska tider.
Arne Fredly?
– Vi kan fråga honom, men vi har valt att inte spendera tid på att försöka sälja One-77 modellen.
– Den modellen är så extrem, och nu när de rikaste tappat mycket tror vi att motivationen är ganska liten bland norrmän att köpa den.
– Då är det bättre att försöka sälja Aston Martins lite mer normala modell DBS.
– Den är lite mera ”bruksvänlig”, och man kan köra den utan att vara livrädd för att stanna eller parkera.
Finns det risk för att den blir stulen då?
– Man ska veta att en One-77 drar till sig speciella människor, och ska man då ut bland en massa trafikanter med en bil för 17 miljoner…
– Man kan bli påkörd och få skador, och med en så speciell bil, kan många tycka att det känns skrämmande.
Säljer ni även till Sverige?
– Vi har sålt flera bilar till Sverige, men vi finns inte i Sverige.
– Alla svenskar som är intresserade av Aston Martin är välkomna till oss.
AS Insignia säljer även det klassiska brittiska bilmärket Morgan.
En särskild avdelning på Insignias hemsida handlar om försäljning till länder utanför Norge.
– Där kan svenskar se hur det går till att köpa bil i Norge. Där har vi exportpriser listade.
– Man kan se vad man får betala i norska kronor vid försäljning på export och import till Sverige.
– Det är bara den svenska momsen som tillkommer för den som köper en bil av oss och ska ha den i Sverige.
– Det finns en del svenskar i Stockholm och Göteborg och däremellan, som handlar här.
– Det är inte så långt att köra. Så det fungerar bra.
Insigna har även hand om importen av Jaguar-bilar till Norge.
– Jaguar är egentligen vårt huvudmärke, så det är Jaguar, Aston Martin och Morgan som vi säljer.
Insigna har varit officiell Aston Martin-återförsäljare sedan år 1993.
– Vi har lång och god erfarenhet av Aston Martin.
Vad är det för typer av kunder som köper Aston Martin?
– Det är lite svårt att generalisera, men ska man säga något gemensamt så är det att Aston Martin-köparna är mer än genomsnittligt bilintresserade.
– De har en slags passion för bilar.
– Många av dem kan en hel del om Aston Martin i förväg.
– De kanske har sett bilarna i James Bond-filmer, eller känner till Aston Martins racinghistoria.
– Och andra kanske har vänner och bekanta som har Aston Martin-bilar.
– Men det är bilintresset som brukar ligga till grund.
– Och så bör en Aston Martin-kund ha en ekonomi för att kunna ha råd med en dyr bil.
– Sedan är vi glada över att det är en hel del yngre Aston Martin-köpare.
– Det är överraskande många som är i 30-årsåldern.
One-77-modellen har en 7-liters V12:a som motor.
– Nu så jobbar de största Aston Martin-återförsäljarna i världen med att sondera intresset för modellen och teckna order.
– Sedan vänder de sig med ordrarna till fabriken, och beställarna själva blir under tillverkningens gång inbjudna för att se bilen växa fram i olika faser.
Först år 2010 väntas de första One-77-exemplaren börja levereras.
Thomas Övreseth hör av sig via e-post:
”Hei Ian og takk for at du sendte meg link til artikkelen.
Jeg synes artikkelen er veldig fin, men dersom det er mulig å gjøre noen justeringer så foreslår jeg følgende:
One-77 koster € 1.050.000 + avgifter, ikke 1.2 mill. Det vil si ca 15 milloner NOK på norske skilter og 16 millioner SEK på svenske skilter
Motoren er en 7.3 liter V12 på mer enn 700 HK og mer enn 750 NM dreiemoment.
Ellers meget bra, Ian !
Når det gjelder prøvekjøring av Aston Martin, er det mest hensiktsmessige at du kommer til Oslo. Vi har ingen planer i øyeblikket om å gjøre noen aktiviteter i Sverige foreløpig.
Vi holder til i Oslo sentrum. Det er for eksempel veldig enkelt å ta flytoget fra Oslo Airport til Oslo Sentralbanestasjon – kun 19 minutter. Der kan jeg hente deg.
Vi har i øyeblikket fire nye, forskjellige Aston Martin utstilt samt noen veldig fine bruktbiler.
Velkommen til oss i Oslo ved anledning.
Med vennlig hilsen,
Thomas”







