Realtid

"Arp borde aldrig ha fått bli Volvo-chef"

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 sep. 2008Publicerad: 02 sep. 2008

"Det var på tiden att Fredrik Arp avgick som vd för Volvo Personvagnar", säger bilprofessorn Christer Karlsson vid Handelshögskolan i Köpenhamn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Arp borde aldrig ha kommit till Volvo PV, säger Karlsson som anser att Arp gjort två fel.

– Hans ledarstil har inte uppskattats internt. Han har fjärmat sig från ledningen i övrigt.

– Han har tagit en position som ”koncernchef” och inte legat riktigt ”tätt på” operativt i den dagliga verksamheten som man behöver göra i ett bilföretag.

För det andra anser Karlsson att Volvo PV under Arps tid varit dåliga på att utveckla ett effektivt produktprogram.

– Det har varit fokus på stora och tunga bilar med stora motorer.

– Visst kan man skylla på att Volvo PV är en del av Ford, men det är först när man skapar ett effektivt modellprogram som hänger ihop och som man känner igen sig i, som det går att få lönsamhet. Det har inte Volvo PV gjort.

Karlsson pekar på BMW som föredöme.

– Att BMW har lyckats med sitt modellprogram på det sättet, är huvudanledningen till att det går så bra för BMW.

ANNONS

– Det går inte att skylla på att man måste vara ett större bilföretag än Volvo PV för att lyckas, för om storlek var nyckelfaktorn skulle GM och Ford tjäna mycket pengar och det gör de inte, säger Karlsson.

– Men BMW tjänar mycket pengar, och det beror på att de har rätt organisation och integration av produktutveckling, tillverkning och varumärkeshantering. Volvo PV har haft fel strategi.

Så det är med andra ord Ford som nu sparkar Arp?

– Det skulle jag tro.

Volvo PV:s försäljningsvolymer väntas nu understiga 400.000 bilar per år, medan BMW är säkert dubbelt så stora.

– Oh, ja, säger Karlsson.

Han pekar på det intressanta med att Volvo PV och BMW var lika stora för 20 år sedan. De hade samma inriktning på övre mellanklassen.

– Sedan satsade BMW hårt på produktutveckling, medan Volvo PV under PG Gyllenhammars ledning valde att satsa på andra branscher.

ANNONS

Hade det inte blivit bra om Gyllenhammar fått som han ville och fått delägarskap i de norska oljetillgångarna?

– Samtidigt förbjöd han utvecklingen av nya bilmodeller. Det var det som senare ledde till myteri hos Volvos övriga företagsledning.

Vet du vilka nya bilmodeller Volvo PV har på gång nu?

– Ja, men jag kan inte kommentera det, säger Karlsson.

Han engageras stundtals från tid till annan som rådgivare.

– Förra året så gjorde jag ett jobb åt Volvo PV inom utvecklingsverksamheten.

Hur går det för Saab Automobile jämfört med Volvo PV? Är det lika illa?

– Det är inte samma situation. Saab Automobile är mycket mindre, och mer beroende av sin ägare GM.

ANNONS

Men enligt Karlsson är det en sak som Volvo PV har gemensamt med Saab Automobile.

– Saabs produktprogram är fruktansvärt dåligt. De har bara två modeller som båda är föråldrade.

Beror det på Saabs Automobiles företagsledning?

– Det är alltid ägaren som är slutgiltigt ansvarig. Det är ägaren som fattar beslut.

Så man kan säga att Saab Automobile är misskött?

– Ja, på något sätt. Men jag vill inte säga att det är Saab Automobiles vd Jan-Åke Jonssons fel. Jag kan inte avgöra om han har fått igenom nödvändiga beslut. Saab Automobile kanske inte har fått utveckla de modeller de borde, för att ägaren sa nej. Det kan vara så att chanser har givits.

Är det kört nu för Volvo PV och Saabs Automobile?

– Nej det tror jag inte.

ANNONS

Karlsson pekar på att Saab Automobile är ett litet lyxbilsmärke i GM-koncernen.

– GM vill ha ett bilmärke som Saab med den inriktningen. De vill satsa på att utveckla ”Saabiga” bilar. GM har inget liknande bilmärke.

– Men Saab är väldigt små inom GM. De är beroende av gemensam utveckling och produktion, och behöver integrera sig på ett bra sätt med GM.

– Volvo PV å andra sidan är större och mer självständigt. Man kan därför inte riktigt jämföra Saab Automobile och Volvo PV.

– Det man kan säga är att Volvo PV behöver mer fokus på en kvalificerad ledning, som är bilkunnig.

– Och det verkar som att Volvo PV får en sådan chef nu.

Karlsson gissar att Ford haft en tanke att ha kvar Arp som en av cheferna inom Ford-koncernen, och sälja ”skiten” Volvo PV.

– Nu verkar det i stället som att Ford tillsätter en av sina mest erfarna och kunnigaste toppchefer på bilföretag, som vet hur man utvecklar, tillverkar och säljer bilar.

ANNONS

– Det är ett tecken på att Ford vill ta tag i situationen.

Har du hört något om ryktet att Ford skulle sälja Volvo PV?

– Det kan jag inte säga. Ryktena som förekommit handlar mer om dumma och okunniga spekulationer. Det har kommit från folk som tycker det är kul att uttala sig utan att veta något.

– Vi har fått höra så mycket om att Ford ena dagen sagt att Volvo PV ska inrikta sig på lyxbilar och andra dagen på standardbilar, så man tröttnar på alla uttalanden.

Menar du från Ford?

– Nej, från förvirrade journalister.

Så det har inte legat någon sanning bakom att Ford vill sälja Volvo PV?

– Vi vet att Fords ledning diskuterat ”strategiska alternativ” för Volvo PV i fjol.

ANNONS

Det har ryktats om att kineser skulle köpa Volvo PV?

– Det pratas mycket, men det är liksom inte så Ford går till väga.

– Ford har diskuterat strategiska alternativ, om det nu kan utgöras av partnerskap eller annat. Men man börjar inte med att sälja verksamheten rakt av.

Så det har inte förekommit några bud på Volvo PV?

– Det mesta har varit rena tidningsankorna.

Och hur ska det nu bli för de stackars anställda?

– I och med Arps avgång vill jag gratulera Volvo PV:s anställda att de nu får chansen till en bättre ledning som är mer inriktad på Volvo som bilföretag och har kompetens.

Så folk behöver inte vara oroliga för sina jobb?

ANNONS

– Alltså jag vet ju inte hur Volvo PV säljer vecka för vecka, men som anställd skulle jag hellre ha en ledning som kan bilbranschen.

Men om det nu är en toppchef från Ford som blir ny chef för Volvo PV, så har väl inte Ford så mycket att skryta med?

Enligt Karlsson beror det mycket på om man pratar om Ford i USA eller i Europa.

Ford i Europa utvecklas nu så bra, att Ford i USA väntas bli mer som Ford i Europa.

– Ford i Europa kommer att bli vägledande för Ford i USA. De vill göra ett europeiskt Ford av Ford i USA, säger Karlsson.

Det är britten Stephen Odell som efterträder Fredrik Arp. Odell har varit marknadschef för Ford i Europa.

Formellt börjar Odell som chef för Volvo PV den 1 oktober.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS