Allers mörkar siffrorna för lösnummerförsäljningen av nya tidningen Chic.
Allers mörkar upplagan för prestigeprojekt

Mest läst i kategorin
– Siffrorna pekar rakt ner i källaren, säger en initierad källa till Realtid.se.
Normalt brukar Allers redovisa alla siffror för lösnummerförsäljningen för sina 30-talet titlar till alla sina chefredaktörer. Men med ett undantag: nya prestigeprojektet Chic.
Anledningen sägs vara att siffrorna för Charlotta Flinkenbergs nya tidning pekar rakt ner i källaren. Enligt en initierad källa har lösnummerförsäljningen rasat från premiärnumrets 91.000 ex till 27.000 ex.
Chic är en av Allers största lanseringar någonsin och upplagemålet sägs ligga på i storleksordningen 65.000 ex. Projektet har så här långt beskrivits som en succé av Allers.
– Vi går inte ut med några siffror, men vi är ganska nöjda med utvecklingen, säger Åsa Tengvall, förlagsredaktör på Allers.
Mode- och kändistidningen Chic lanserades med buller och bång för ett par månader sedan, i samband med premiären av filmen ”Sex and the city”. Till redaktör för det nya prestigeprojektet snodde Allers Charlotta Flinkenberg från Bonniers.
Flinkenberg har till stor del byggt upp den nya redaktionen med folk från Bonniers. Hon sågs som arvtagare till Amelia Adamo och har tidigare framgångsrikt drivit Veckorevyn och Glamour.
Chic konkurrerar med Aftonbladets Sofis Mode och Allers lanserade tidningen med en massiv tv- och biokampanj som kostat 5 miljoner kronor brutto, enligt Sifo.
Här kan du se en glad Charlotta Flinkenberg när premiärnumret släpptes.






