Videoklipp där Lamborghinis vd Stephan Winkelmann presenterar lättviktsmodellen Sesto Elemento.
0-100 på 2,5 sekunder

Mest läst i kategorin
Winkelmann berättar om modellen i ett videoklipp på nyhetsbyrån Bloombergs hemsida.
Modellnamnet Sesto Elemento betyder ”sjätte elementet” på italienska vilket har att göra med att kol har atomnumret sex av alla kända 118 typer av atomer i världen, och modellen är till stor del gjord av kolfiber.
Sesto Elemento presenterades från början redan på bilmässan i Paris i oktober 2010 som en konceptbil och i augusti 2012 offentliggjorde Lamborghini att bolaget ska tillverka en serie på 20 exemplar av modellen för ett pris på 2,2 miljoner dollar styck (14-15 miljoner kronor). Det kan exempelvis jämföras med en Koenigsegg Agera som kostar 12-13 miljoner kronor.
Medan en Koenigsegg Agera har 1.150 hästkrafter och gör 0-100 kilometer i timmen på 3 sekunder så har en Lamborghini Sesto Elemento 570 hästkrafter och gör 0-100 på 2,5 sekunder. En skillnad är vikten. Chassi, kaross, drivlina och fjädring i kolfiber gör att en Sesto Elemento väger bara 999 kilo medan en Agera väger 1.330 kilo.
– En Sesto Elemento är så lätt att den ger en gocart-känsla eller till och med en mc-känsla. Den visar vad lätt vikt kan göra och hur roligt det kan vara, säger Winkelmann i klippet.
Han beskriver bilen som en engångsmodell eller ”teknisk demonstration” vilket Lamborghini brukar göra ibland.
– Sesto Elemento är resultatet av att man ger designers och ingenjörer total frihet att göra vad de vill. Den enda kravspecifikationen vi gav var att bilen skulle vara väldigt lätt och väldigt kraftfull.
Köpare av den här typen av bilar är enligt Winkelmann främst bilsamlare runt om i världen som kanske ofta inte ens äger en Lamborghini tidigare.
– Det kan vara någon som letar efter en bil som är omöjlig att hitta.
Hugade spekulanter behöver dock inte längre göra sig besvär. Lambocars.com skrev i augusti att de 20 bilarna i Sesto Elemento-serien redan är slutsålda.
I ett avseende får dock Sesto Elemento spö av Koenigsegg Agera. Medan Lamborghinin har en toppfart kring 350 kilometer i timmen så kommer Ageran upp i nästan 400.
Jens Sverdrup som är Koenigseggs försäljningschef i Europa och Ryssland sa till Realtid.se på Stockholms bilfestival i fredags att medan det tar 150 timmar för Lamborghini att tillverka en av sina bilar så tar det 3.000-4.000 timmar för Koenigsegg att tillverka en av sina, vilket kan tolkas som att han menar att Koenigsegg-bilarna är mycket mera välgjorda. Dock är det oklart om även specialmodellen Lamborghini Sesto Elemento bara tar 150 timmar att tillverka. Realtid.se har sökt Lamborghini för att fråga om det och om det är korrekt att en ”vanlig” Lamborghini tar 150 timmar att tillverka.
Dessutom avfärdar Sverdrup fördelarna med att Lamborghinis bilar såsom Sesto Elemento är fyrhjulsdrivna medan Koenigseggs bilar är tvåhjulsdrivna. Enligt honom räcker det med tvåhjulsdrift för att få ut all kraft även ur en Koenigsegg Ageras över 1.000 hästkrafter (även om bakhjulen spinner en del de första 50 metrarna efter snabb start från noll), och dessutom ger tvåhjulsdrift bättre körkänsla anser han.
Sverdrup uppger därutöver att Koenigsegg är världsledande på att tillverka bilkomponenter i kolfiber, och att Koenigsegg ligger före Lamborghini även på det området.
Han betecknar italienska biltillverkaren Pagani som en närmare konkurrent till Koenigsegg än Lamborghini.
Sverdrup hör av sig i efterhand:
– En Sesto Elemento går inte att jämföra med en standard-Lamborghini Gallardo. Byggtiden är nog inte långt ifrån Koenigsegg och Pagani, säger han.





