Börs

Aktietorget blir Spotlight Stockmarket

Efter 21 år byter Aktietorget namn till Spotlight Stockmarket. "Vi gör ett strategiskt skifte", menar marknadsplatsens vd Peter Gönczi.

Uppdaterad 2018-05-22
Publicerad 2018-05-22

Aktietorget grundades 1997 och har de senaste åren arbetat med att förnya sin marknadsplats och inlett samarbeten med nyhetsbyråer och tagit in pressmeddelanden på plattformen för att öka bolags synbarhet.

I en intervju med Realtid.se i november förra året berättade Aktietorgets vd Peter Gönczi att marknadsplatsen "ska bli ännu bättre på att lyfta fram de noterade bolagen". Som ett led i det släppte man en förnyad hemsida i vintras som sedan dess stegvis har förnyats. Aktietorget lanserade även ett Mifid2-anpassat handelssystem.

Och nu byter Aktietorget också namn till Spotlight Stockmarket.

"Vårt mål är att hjälpa tillväxtbolag att nå sin fulla potential. Länge har aktörerna i vår bransch sett ut och pratat på ett och samma sätt. Med namnet Spotlight vill vi ändra på det; vi vill ändra sättet människor tänker kring aktiehandel och noterade bolag. I grunden är det en positiv upplevelse – företag får möjlighet att växa och investerare för möjlighet att följa med på den resan. Vi gör ett strategiskt skifte från att vara en traditionell marknadsplats för aktier till att bli en starkare plattform med fokus på att sätta våra tillväxtbolag i rampljuset. ", skriver vd:n Peter Gönczi i ett pressmeddelande.

Han beskriver marknadsplatsens "nya identitet" som "modern, fräsch och tydlig". Det blir också mer medibevakning och bolagsanalyser än tidigare.

Inom kort ska Spotlight Stockmarkets plattform även lanseras i Danmark och det första danska bolaget ska börja handlas om några veckor. I höst släpps även två nya segment, varav det ena är till för bolag som är i färd med att listas och det andra som riktar sig till större bolag.

I Sverige finns cirka 45.000 små- och medelstor bolag. Men bara 1 procent av dem är noterade på Aktietorget, NGM och First North.

– Jag tänker att det kanske rimligen åtminstone borde vara uppåt 10 procent av bolagen som hittar till dessa marknadsplatser. Vi behöver bli bättre på att berätta att vi finns och fördelarna som en notering medför. Det handlar om att ändra tilltalet, sa Peter Gönzci till Realtid.se i november.

Platsannonser