Realtid

Universal utmanar Disney på hemmaplan: "Dumt att inte gasa"

universal
Super Nintendo är en av världarna som besökare till det nya nöjesfältet Epic Universe kan ge sig in i. (Foto: John Raoux/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 22 maj 2025Publicerad: 22 maj 2025

Epic Universe är den största nöjesparkssatsningen i USA på över 20 år. Det är också ett försök från Universal att slå till mot konkurrenten Disney.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Universal och Disney har länge utmanat varandra i streamingvärlden. Universal har exempelvis amerikanska tv-kanalen NBC hos sig, medan Disney+ är en känd sajt för film och tv.

De båda giganterna slåss också på en annan arena: nöjesparker.

Missa inte: Slutsnyltat – streamingjättarnas taktik ger resultat. Realtid

Nu har kriget trappats upp ytterligare med öppnandet av Universals nya flaggskepp: Epic Universe, ett 750 hektar stort nöjesfält i Orlando, Florida.

Mest ambitiösa någonsin

Det är den första stora satsningen på en nöjespark i USA på över två decennier – och ett direkt försök att utmana Disney på hemmaplan.

Med en kostnad på cirka 7,7 miljarder dollar och över sex års utveckling är Epic Universe en av de mest ambitiösa nöjesparksprojekten någonsin. Enligt företaget är det också den mest tekniskt avancerade temaparken hittills, skriver CNN.

Parken består av fem temavärldar, baserade på populära filmer och spel: Super Nintendo World, How to Train Your Dragon, The Wizarding World of Harry Potter,, Dark Universe och Celestial Park.

ANNONS
Dark Universe är en annan av världarna på Epic Universe, som öppnade i maj. (Foto: John Raoux/AP/TT)

Universal listar fördelarna med nöjesparken, som ska inkludera attraktioner med banbrytande teknik som spårfria åkturer, augmented reality och högupplösta projektioner.

Det märks också i priserna. En endagsbiljett för en vuxen kostar uppemot 2 000 svenska kronor under de mest populära dagarna.

Missa inte: Nu öppnar USA:s mest avancerade nöjespark. Dagens PS

ANNONS

Söker nya intäkter

Men Epic Universe handlar om mer än bara åkattraktioner. Det är ett strategiskt drag i vad experter kallar ”upplevelseekonomin”, där mediebolag söker nya intäktsströmmar bortom skärmarna.

”Folk vill låta sig uppslukas av karaktärerna, franchiserna och innehållet de älskar”, säger medieanalytikern Rich Greenfield.

Disney varslar och lägger ned metaverse-division

Delar av Disneys besparingsprogram inleds denna vecka och flera tjänster läggs ned.

ANNONS

Disney, som länge dominerat nöjesparksmarknaden, har svarat med planer på expansion i Florida och ett nytt projekt i Abu Dhabi.

Men Epic Universe kan förändra den balansen åt Universals fördel. Deras nöjesparker har annars tidigare setts som mindre attraktiva än Disneys, åtminstone i Floridaområdet.

Satsar på ännu fler nöjesparker

NBC visade också musklerna vid invigningen: hela morgonprogrammet Today sändes live från parken och toppchefer från ägarföretaget Comcast närvarade.

För företaget är parken en viktigt del i en tid när andra delar av mediebranschen är i förändring.

”Det här är den enda delen av medieekosystemet som inte riskerar att bytas ut mot skärmar. Det är något som många älskar att göra med vänner och familj. Det vore dumt att inte gasa”, säger Comcast-presidenten Mike Cavanagh, enligt Sky News.

Universal planerar därför redan för framtiden. En park i Storbritannien ska öppna 2031, och mindre satsningar väntar i Texas och Las Vegas.

Missa inte: Vem har det som krävs för att leda Disney? Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS