Har du lånat din kompis konto för att titta på tv? Nu är det med största sannolikhet slut med det – åtminstone om du inte vill betala.
Slutsnyltat – streamingjättarnas taktik ger resultat


Mest läst i kategorin
Streamingtjänsterna har tagit över marknaden för att titta på serier och film i soffan, men har haft ett stort gissel.
Det handlar om lösenordsdelning. Användare har kunnat spara en hacka genom att låna inloggingsuppgifterna från vänner, familj, ex-partnern eller släktingen.
Missa inte: Apple förlorar streamingkriget – blöder pengar. Realtid
Men nu kan den eran vara över. Disney är det senaste företaget som har gått ut hårt mot lösenordsdelning – vilket verkar ge resultat.
Överträffade förväntningar
Under årets första kvartal har Disney lagt till 2,5 miljoner nya användare till sina plattformar Disney+ och Hulu, en tillväxt som få analytiker hade förutsett.
Bakom framgången står den så kallade ”betald delning”-modellen, som infördes på Disney+ under hösten 2024 och på Hulu i mars 2025.

Modellen innebär att användare måste betala ett tillägg på mellan 7 och 10 dollar i månaden för att dela sitt konto med någon utanför det egna hushållet.
”Paid sharing har haft en betydande positiv effekt på vår tillväxt”, konstaterade Disney-chefen Bob Iger under företagets senaste kvartalsrapport, enligt Business Insider.
Missa inte: Prenumerera för livet – smart eller fälla? Realtid
Senaste nytt
Kan betala för extra tittare
Likt Netflix, som 2023 var först med att genomföra en omfattande kampanj mot lösenordsdelning, mötte Disney initialt visst motstånd från användare.
Men precis som i Netflix fall visade sig många av de tidigare ”fripassagerarna” vara villiga att börja betala, antingen genom extraavgiften eller genom att teckna egna abonnemang.
Andra streamingtjänster följer i spåren. Discovery har nyligen börjat införa liknande restriktioner för sin streamingtjänst Max – med USA som första testmarknad, enligt Techradar.

Chromecast-kaos: Miljontals enheter slutade fungera
Streaming i kris.
Där har man, precis som hos konkurrenterna, infört en ”extra tittare”-funktion där externa användare får en egen inloggning och tillgång till tjänsten för 7,99 dollar i månaden.
Även NBC har förberett marken för ett liknande steg genom att uppdatera användarvillkoren för Peacock.
Fler tros följa efter
I Sverige har Viaplay (börskurs Viaplay) redan tagit i med hårdhandskarna mot lösenordsdelning efter att man identifierat det som ett hot, skriver Dagens Media.
Många streamingkunder lär se dessa förändringar som ännu ett ekonomiskt slag, särskilt i kölvattnet av flera prishöjningar på senare år.
Läs även: Då ersätts SVT1 och SVT2 – med streamingtjänst: ”Självklarhet”. News55
Samtidigt erbjuder de flesta aktörer billigare alternativ med reklam, vilket gör det möjligt att få tillgång till innehållet för en mindre summa – även om upplevelsen inte är helt annonsfri.
”Det finns fortfarande sätt att titta prisvärt, även om gratislunchen är över”, sammanfattar branschbedömare situationen.
Tydlig trend
Paramount, Apple och Amazon håller ännu fast vid den gamla modellen.
Mycket tyder dock på att även dessa företag överväger att följa efter, särskilt när resultaten verkar positiva.
Trenden är tydlig: streamingbolagen vill maximera intäkterna från varje tittare, och lösenordsdelning ses inte längre som en acceptabel kostnad i kampen om marknadsandelar.

Apple vänder Google ryggen – kan hota affärsmodellen
Googles 25-åriga dominans inom sökning hotas.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.