Realtid

Strömningsjätten kan delas upp – bara tre år efter jättefusionen

strömningsjätten
Max är en av de varumärken som Warner Bros Discovery äger och som kan ingå en eventuell delning. (Foto: Warner Bros. Discovery)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 09 maj 2025Publicerad: 09 maj 2025

Mediakonglomeratet Warner Bros Discovery har det knackigt och nu ryktas det om att jätten kan komma att delas upp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Warner Bros Discovery släppte sin rapport under torsdagen – vilket var en besvikelse.

De totala intäkterna minskade med 9 procent och bolaget gjorde en större förlust än väntat på grund av minskade biljettintäkter och nedgångar i kabel-tv.

Missa inte: Slutsnyltat – streamingjättarnas taktik ger resultat. Realtid

Under torsdagen rapporterade CNBC:s reporter David Faber i en tv-sändning att en uppdelning kan vara på gång.

”Det har blivit relativt tydligt för mig från de många samtal som jag har haft att vi kan få någon form av tillkännagivande inom en inte alltför avlägsen framtid att de planerar att försöka dela upp företaget”, säger han.

Bara tre år sedan sammanslagning

Nyheten om att en eventuell split var på gång fick börsen att glädjas. Warner Bros Discovery ökade med 5 procent men är fortfarande ner 15 procent totalt under året, skriver Investopedia.

Warner Bros Discovery bildades 2022 när WarnerMedia, ägt av AT&T, gick ihop med Discovery, Inc. I dag har konglomeratet varumärken som HBO, Max, CNN, och Adult Swim.

ANNONS

Frågan är nu hur en eventuell split kan komma att se ut.

strömningsjätten
Warner Bros Discovery pressas av konkurrenten Netflix framgångar. (Foto: Fotograferna Holmberg/TT)

”Högst troligt, eller alldeles definitivt är att de linjära kabelnätverken tillsammans och sen har du studiorna tillsammans med Max”, säger Faber.

Läs även: Chromecast-kaos: Miljontals enheter slutade fungera. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Framtiden ligger i streaming

För första gången i bolagets rapportering bryts varje enskilt segment ut var för sig. Det talar enligt Faber för att en split är på gång.

Det segment som har presterat väl, trots en i övrigt nedslående rapport, är streamingen. Det kan bli tal om att öka kassan i Max genom ett offentligt erbjudande.

Konkurrenten Netflix såg under sitt första kvartal en ökning med 13 procent i intäkter, skriver CNBC.

ANNONS

Apple förlorar streamingkriget – blöder pengar

Apple kastade sig in i streamingkriget med sin hajpade tv-tjänst.

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS