De kontrollerar merparten av Europas korttransaktioner – nu växer trycket på EU-kommissionen att agera. Företag som Ikea och H&M kräver skärpt granskning av Visas och Mastercards avgiftssystem och vill att transparensen ökar.
Kortjättarna i skottlinjen – H&M och Ikea kräver åtgärder


Mest läst i kategorin
Europas största återförsäljare uppmanar EU-kommissionen att göra något åt vad man anser vara höga avgifter som tas ut av betaljättarna Visa och Mastercard, rapporterar Reuters.
Visa och Mastercard, som dominerar betalkortsmarknaden, har de senaste åren kritiserats av återförsäljare för deras systemavgifter – och bristen på transparens kring dessa.
Läs även: AI-agenter gör entré hos betaljättarna. Realtid
Två tredjedelar av alla kortbetalningar i Euroområdet processas av de två amerikanska företagen.
Oklara avgifter
Återförsäljare har uppmanat EU att titta på alternativ, såsom en digital euro, för att på så vis minska beroendet av Visa och Mastercard.
Lagstiftningen kring en digital valuta går dock trögt vilket har skapat frustration hos beslutsfattare och företag.

Återförsäljarna skriver i ett brev att kortföretagen lyckats höja sina avgifter utan vare sig konkurrens eller granskning.
Vidare kritiserar man systemet av avgifter som man tycker är så komplext och icke-transparent att ingen förstår vad man betalar för och varför.
Läs även: Swish drar lans mot Apple Pay: Krokar arm med Mastercard. Dagens PS
Senaste nytt
H&M och Ikea står bakom
Brevet är adresserat till Teresa Ribera, EU-kommissionär för konkurrens, Maria Luís Albuquerque, EU-kommissionär med ansvar för finansiella tjänster, och Valdis Dombrovskis, EU-kommissionär för handel.
Medlemmar i den lobbygrupp som står bakom brevet är bland annat Amazon, H&M (börskurs Hennes & Mauritz), Ikea och Marks & Spencer.

Undersökning: ”Gör ont att betala med kontanter”
Visste du att betalningsmetoden kan påverka både ditt köpbeteende och din ekonomi?
I sin helhet uppmanar brevet kommissionen att agera mot Visa och Mastercard med stöd av EU:s antitrust-regler.
Man vill bland annat att priskontroller införs på vissa avgifter, att transparensen kring avgifter ökar samt att det införs ett verktyg för att granska åtgärder som tas av kortföretagen.
Läs även: Fallande räntor utmanar fintech – affärsmodeller sätts på prov. Realtid

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.