Ylva Gnosse på Regi är ansvarig för Årets advokatbyrå. Foto: Nora Cederin
Juridik

Advokatbyråernas prismodeller förändras

Allt fler advokatbyråer börjar ta betalt utifrån ärendets komplexitet, klientens betalningsförmåga och tidsperspektivet. Anledningen är det allt större utbudet av olika juristtjänster i kombination med ett större utbud av digitala tjänster inom affärsjuridiken som ökar pressen på advokatbyråerna.

Uppdaterad 2017-12-15
Publicerad 2017-12-15

Att en advokatbyrå upplevs som “modern” är en av de viktigaste parametrarna när klienterna väljer vilken byrå de ska anlita. 

Det är även viktigt att byrån uppfattas som prisvärd och kostnadseffektiv. 

Just advokatbyråernas prisvärdhet är ett av de kriterier som har rankats lägst under de senaste tio åren och det är ogynnsamt för byråerna, eftersom för högt pris är den vanligaste anledningen till varför kunderna funderar på att byta ut sin advokatbyrå.

Det visar den senaste branschrapporten som analysföretaget Regi har gjort i samarbete med Charlotta Kronblad, forskare vid Chalmers Universitet. Totalt ligger 1.250 klientbedömningar till grund för studien. 

Anledningen till att det ser ut som det gör förklaras med att advokatbyråerna historiskt sett, under en lång tidsperiod tagit betalt per timme och att advokater faktiskt tillhör den kategori av konsulter som har högst arvoden på marknaden. 

Men, frågan är hur länge till de kan ta lika bra betalt.

Utbudet av olika juristtjänster på marknaden har ökat och i kombination med ett större utbud av digitala tjänster inom affärsjuridiken kan juridik upphandlas till olika priser. Det anses inte finnas någon anledning att köpa enklare tjänster av dyrare konsulter om dessa inte anpassar sina priser. Marknaden är mer priskänslig idag och därför blir det svårare för advokatbyråerna att bibehålla höga priser för framförallt enklare juridik.

Sannolikt kommer digitaliseringen att sätta än mer press på advokatbyråerna att se över sina prismodeller. Det innebär också att det i framtiden inte kommer att vara lika enkelt för traditionella firmor att debitera samma höga timpris som idag. 

Det finns alltså många goda skäl till att advokatbyråerna ser över sina prismodeller och funderar över vad klienterna egentligen är villiga att betala och vad leveransen har för värde.

Enligt branschrapporten har också advokatbyråernas prismodeller utvecklats över tid och att allt fler byråer har börjat ta betalt utifrån ärendets komplexitet, klientens betalningsförmåga och tidsperspektivet. 

Vilka framsteg ser ni när det gäller advokatbyråernas prissättning? Vad måste till för att advokatbyråerna ska bli mer kostnadseffektiva?

– Det här är en intressant fråga eftersom priset för tjänster inom affärsjuridik påverkas från flera olika håll, säger Ylva Gnosse, affärsområdesansvarig på Regi och pekar på flera exempel:

  • Kundernas förhandlingsförmåga, inte sällan hjälpta av inköpsavdelningarna på större bolag. Prispress generellt och krav på alternativa betalningsmodeller för att få ned kostnaderna.
  • Nya aktörer på marknaden som Avtal24 men även nya aktörer som Fondia, EY Law med flera kan påverka prisbilden, särskilt för viss typ av juridik.
  • Branschens digitalisering kommer att påverka priset, men kostnadseffektiviteten framförallt.
  • Det interna ledarskapet på advokatbyråerna har också betydelse. Den yngre generationens inställning till ekonomisk frihet kontra ledig tid och livskvalitet utanför jobbet kan också att ge effekter på lönsamheten och även prissättningen i förlängningen.

Advokaternas kompetens och förmåga till partnerskap bedöms också som mycket viktigt i klientrelationen, visar branschrapporten. Medan valet av affärsbyrå ofta görs baserat på advokatens kunskap och kompetens, ligger det upplevda partnerskapet till grund för en långsiktig relation. 

Med “partnerskap” avsågs 2008 “personkemi” och “förtroende” i kombination med “viljan att lära känna vår bransch”. Idag adderas värden som “affärsmannaskap”, “marknadsanalys” och “spetskompetens om vår verksamhet”. 

Hur har advokatbyråer börjat arbeta annorlunda med partnerskap?

– Advokaterna har alltid varit duktiga på att skapa, bygga och utveckla relation. Vi ser förhållandevis jämna siffror över tid: ungefär 60 procent upplever sin advokatbyrå som partner och cirka 20 procent uppfattar byrån som en leverantör. Siffran ökar med tiden – ju längre samarbete, desto större tillit och förtroende. En siffra som påverkar upplevelsen av partnerskap är uppföljningar mellan ärendena och av samarbetet i stort. Denna siffra är låg i branschen, under hälften (43 procent) av ärendena följs upp. Köparna av affärsjuridik önskar mer kontakt generellt och vi tror studien visar att advokatbyråerna skulle upplevas som en partner i högre grad om de utvecklade uppföljningarna till exempel, avslutar Ylva Gnosse. 

Platsannonser