Wint expanderar genom förvärv av kundbaser

Taggar i artikeln

Lena Apler Wint
”Vi vill fånga det momentum som redovisningsbranschens metamorfos innebär,” säger Wints vd Daniel Johansson.
Publicerad
Uppdaterad

Tillväxten har varit kraftig för den automatiserade bokföringstjänsten Wint under de senaste åren. Nu växlar bolaget upp ytterligare genom att erbjuda plattformen till utvalda redovisningsbyråer och förvärva delar av deras kundbas. Målsättningen är att investera 50 miljoner kronor.

Realtid.se

Verksamhetsåret 2021 omsatte bolaget drygt 83,6 miljoner kronor och under 2022 ökade omsättningen ytterligare 25 procent. Det framgår av ett pressmeddelande.

2021 stängde Wint även en nyemission där bland andra Alexander Hars, Per Josefsson och Bengt Nilsson stod på investerarlistan. Lena Apler är investerare i Wint sedan tidigare. Fram tills nu har Wint enbart riktat in sig mot slutkunder.

Nu vill Wint växla upp tillväxten ytterligare genom att paketera ett erbjudande mot utvalda redovisningsbyråer. Byråerna erbjuds att använda Wints tjänst för att automatisera sina kunders bokföring – samtidigt som Wint förvärvar delar av deras kundbas. Wint planerar att förvärva kunder från svenska redovisningsbyråer till ett värde av 50 miljoner.  I avtalet finns en ekonomisk uppgörelse som leder till månatlig ersättning, en så kallad kick-back, samt en summa upfront för byrån.

Annons

Löpande bokföring har av forskare världen över förutspåtts att bli en av de första arbetsuppgifterna på byråer och ekonomiavdelningar som kommer att ersättas av AI. Genom att erbjuda en alternativ till den traditionella förvärvsmodellen, önskar Wint istället ta position som tillväxtmotor där byråerna fortsätter att drivas och växa i egen regi.

– Vi vill fånga det momentum som redovisningsbranschens metamorfos innebär. På Wint har vi sedan länge bevisat att vi kan skapa lönsamhet i löpande bokföring genom att hantera den per automatik. Däremot saknar vi den lokala förankringen och erbjuder i dagsläget inte personlig rådgivning. Vårt nya erbjudande till svenska byråer är ett match made in heaven, säger Daniel Johansson, vd, Wint, i sin presskommentar.

 

Annons

Annons