Finans Nyhet

Volvo slipper Fords upprensning

Publicerad

Den amerikanska biljätten Ford, som äger Volvo personvagnar, varnar för nya fabriksnedläggningar. Detta är en följd av att biljätten uppvisade en jätteförlust på 284 miljoner dollar för årets tredje kvartal. Men Fords varning kommer inte tvinga Volvo till ytterligare nedskärningar i dagsläget.

– Jag kan inte kommentera Fords varning. Det får stå för dem. Volvo personvagnar är redan mitt uppe i ett sparprogram, där vi ser över alla våra kostnader, alltifrån personal- till produktionskostnader. Detta program kommer inte påverkas ytterligare av vad Ford gör, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo personvagnar till Realtid.se.

Volvo personvagnars sparprogram innebär bland annat kraftiga personalnedskärningar på 1.050 fast anställda och effektivisering av produktion och produktutveckling.

– Bilmarknaden är just nu väldigt ansträngd och det gäller därför att sträva efter att vara så effektiv som möjligt. Volvo är ett väldigt kostnadsdrivet företag, därför måste våra kostnader ses över ständigt, det vill säga även efter vi har genomfört sparprogrammet, säger Christer Gustafsson.

Annons

På Ford är man trots den kraftiga kvartalsförlusten positiv. Bill Ford, styrelseordförande och vd för Fords biltillverkning, upprepar deras prognos om att de kan uppnå ett positivt resultat för helåret 2005. Men resultatet kommer dock att ligga i den nedre delen av prognosintervallet på en vinst per aktie mellan 1 och 1,25 dollar.

Tappet detta kvartal beror främst på de höga bensinpriserna, vilket har satt avtryck i den lukrativa försäljningen av stadsjeepar i Nordamerika och Europa. Totalt har Ford tappat 1,3 procent i försäljning av nya bilar hittills i år i USA.

Även konkurrenten General Motors uppvisade en stor förlust i början av veckan.

Annons

– Vår industri behöver en dramatisk omstrukturering, säger Bill Ford till Financial Times.

Bill Ford indikerade redan förra månaden att besparingsplanen skulle avslöjas i samband med kvartalsrapporten. Nu skjuter han upp det till januari 2006. Han sa i ett uttalande att han vill få ledningen i Nordamerika möjligheten att se över vilka nedskärningar som behöver genomföras. Liksom GM , är Nordamerika Fords största huvudvärk. Det är där de tappar mest marknadsandelar och påverkas negativt av överskottskapacitet och höga arbetskraftskostnader.

En nedgång i efterfrågan på sportbilar till mindre vinstgivande bilar har också minskat deras vinst.

Annons

Annons